Annons

Små E-handlare - En utrotningshotad art

Små E-handlare - En utrotningshotad art

2011-11-24 16:22

Bernt Bergkvist skrev ett blogginlägg förra veckan med rubriken "Väx eller dö!". Han talar här om hur de mindre aktörerna på marknaden måste göra något för att växa, annars är risken att man försvinner i bruset av alla större företag som nu tar sig ut på nätet.

Bernt diskuterar främst mindre e-handlare och att dessa borde fundera över att bredda sig för att bli större och starkare på e-handelsmarknaden. Ni finner förövrigt Bernts inlägg här. Varför skriver vi då en separat nyhet om detta? Helt enkelt för att det nu i dagarna slått oss hur även de riktigt stora aktörerna breddar sig.

Breddningen sprider sig

I skrivande stund sitter vi och stirrar på ett pressmeddelande ifrån nätbutiken CyberPhoto, som omsatte över 200 miljoner förra året. Överst i meddelandet finner vi en tjej som håller en köksmaskin. Det är sant, fotobutiken CyberPhoto skall börja sälja hushållsmaskiner. De har även tidigare breddat sig till mobiltelefoner och fiske&jakt. Vi får även nyhetsbrev ifrån kontorsvaruhuset Staples som stoltserar med att de nu säljer receptfria läkemedel. Det finns många fler exempel.

Samtidigt hör vi om hur företag bakom starka varumärken startar egna nätbutiker, vilket är ännu en källa för konkurrens, och dessa aktörer borde ha stora möjligheter att pressa priserna.

Magnus Bengtsson, på Prisjakt, mailade oss precis och ville uppmärksamma att de infört en ny kategori, ljuskällor. Det intressanta är dock hans vinkling om lampor som en ny intäktsmöjlighet:

"Vi har precis släppt en ny kategori "Ljuskällor" och vi ser att fler och fler av våra e-handlare lägger till detta i sina sortiment, som ett komplement till sitt normala utbud. Tror att fler och fler lägger till det när det upptäcker att det går att tjäna pengar på att göra just det. Det är lite som originalbläck har fungerat till nu."

Denna breddning är givetvis inte helt ny. CDON var tidiga med att bryta ny mark och de säljer långt ifrån bara CD-skivor idag. Breddningen av de individuella e-handlarna har dock tagit ordentlig fart nu i detta ekonomiska klimat, kombinerat med att många traditionella företag går ut på nätet.

Framtiden är inte ljus

Vad kan denna breddning leda till? Det uppenbara är givetvis en utslagning av många små e-handlare. Samtidigt borde denna breddning leda till att priserna sjunker överlag, när olika branscher går in och konkurrerar på marknader som inte är deras primära leverbröd. I många fall kan det förmodligen handla om att endast öka omsättningen och inte göra någon vinst.

Detta är givetvis inte något som är önskvärt då e-handeln i många fall redan sägs ha problem med lönsamheten. Inte oväntat knyter detta samman igen med att vi måste växa, desto högre omsättning desto lägre marginaler kan man oftast leva med.

Bortsett ifrån dessa scenarion vet vi faktiskt inte vad all denna breddning kan leda till. Det enda vi vet är att det känns konstigt att handla en köksmaskin hos CyberPhoto, men om man ändå ska ha en ny digitalkamera så varför inte. Frågan är också var utrymmet för breddning finns, hos de mindre aktörerna, när de som omsätter otaliga miljoner gör samma sak.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Peder
2011-11-24 17:47

Jag tror som jag skrivit i Bernts blogginlägg att vi kommer få se helt andra affärsmodeller än vad vi har nu.

Vi får inte heller glömma att många av våra i Sverige stora aktörer i ett internationellt perspektiv inte är så stora.
Amazon till exempel kommer förr eller senare med en "lokal" butik för Sverige.
De kan nog äta upp både små och stora aktörer på vår lilla marknad.

De små handlare som har kunskap om Seo, programmering, affärsstrategi, ekonomi kommer att klara sig betydligt bättre än de som måste köpa dessa tjänster av dyra konsulter.
Tror även att de kommer att klara sig bra mot de "större" aktörerna i långa loppet.

Christian
2011-11-24 18:40

Det är ingen bakmaskin, de dog ut på 80talet. Ett tag trodde jag Cyberphoto blivit galna eller drabbats av storhetsvansinne och försökt liva upp den gamla flugan.

Det som är på bilden kallas köksmaskin eller hushållsassistent :)

Julius
2011-11-24 18:52

Tack för dina hushållsmaskinskunskaper Christian, det är nu ändrat :)

Martin Nilsson
2011-11-24 20:57

Jahapp då är det väl bara att lägga sig ner och dö då.

Julius
2011-11-25 13:22

Nej Martin, ge inte upp!

I Bernts inlägg, och kommentarerna, finns en del tips på vad som kan göras.

Fredrik
2011-11-26 00:25

Att cyberphoto på en kraftigt vikande fotomarknad väljer att bredda sig är kanske inte så märkligt utan kan lika gärna tyda på lätt desperation.

Prylmannen
2011-12-02 23:55

Klassiskt fel man sett hos många återförsäljare.. Vi säljer inget av varumärke X... då tar vi in varumärke y, z , å , ä, ö också så säljer vi säkert mycket mer... NOT! Gamla klyschan "Bliv vid din läst" funkar oftast bra om man har någon "läst" som någon vill köpa då :-) Men blev själv förvånad när jag kollade upp Webbhallen på allabolag... denna i mina sedan tidigare "nörd" butik omsätter över 700 miljoner! Imponerad - dock som många stora - låg nettovinst.

Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta