De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

Slår länder som Tyskland och Frankrike.

45,5 procent av den svenska e-handelsexporten från små och medelstora företag - så kallade SMB:s - går till länder utanför EU. Dessutom växer svenska bolag som är verksamma inom EU dubbelt så snabbt som de företag som bara har verksamhet innanför Sveriges gränser. Det konstaterar PayPal i den kommande rapporten "Small Business Growth in Europe".

Siffran placerar de svenska e-handlarna i topp när det kommer till export utanför Europa. I länder som Italien, Frankrike och Tyskland ligger motsvarande andel av exporten på 40,7, 36,2 respektive 34,4 procent. I Norge och Storbritannien går dock över hälften av exporten till andra länder än dem som ingår i EU.

Annons

Stad eller landsbygd spelar ingen roll

Enligt PayPal, som analyserat svar från över 150 000 företag i 28 europeiska länder, växer företag lika fort oavsett om de är baserade i en större stad eller på landsbygden. Däremot verkar alltså verksamhet på flera marknader vara en styrka i tillväxtsammanhang.

I PayPals undersökning ingick endast företag som erbjuder just PayPal som betalalternativ i sin butik. 

Annons