SmartGuy förlorar miljoner på sviktande julhandel

Julhandeln har inte gått lika bra som danska SmartGuy Group hoppats på. Efter att ha granskat de preliminära resultatet av julhandeln sänkte man sina förväntningar för räkenskapsåret 2013/14. Något som fick aktien att falla med över 20 procent.

I söndags gick e-handelskoncernen SmartGuy Group ut och sänkte sina förväntningar på räkenskapsåret som löper från den 1 juli 2013, till slutet av juni 2014. Bolaget förväntar sig nu intäkter på 475-500 miljoner danska kronor, mot tidigare förväntade 520-545 miljoner danska kronor.

Rörelseresultatet, EBITDA, väntas nu landa på minus 20-30 miljoner danska kronor, jämfört med föregående positiva prognos på 10-20 miljoner danska kronor. Något som fick aktien att falla med 21,1 procent.

Annons

En anledning till den sänkta prognosen är att man väntar sig högre omkostnader i samband med flytten till sin nya distributionscentral i Polen. Men även ökad konkurrens har påverkat.

– Den ökande konkurrensen har de senaste månaderna lett till att SmartGuy-koncernens omsättning minskat i Norden. Smartguy Group har försvarat sin marknadsledande position, dels med att öka sina marknadsföringskostnader avsevärt, och även genom betydande priskampanjer som minskat bruttoresultatet. Båda faktorerna reducerar koncernens EBITDA, skriver Smartguy i ett pressmeddelande.

Nya tag i jul

Men det är inte bara mörka moln på himlen för danskarna. SmartGuy konstaterar också att den hårda konkurrensen i modesektorn troligtvis kommer att innebära en snabbare konsolidering i branschen. Och här tror man sig stå väl rustade med en stark position på marknaden.

SmartGuy säger också att man har ett antal potentiella förvärv i sikte, även om man nyligen drog tillbaka budet på Brandos. Samtidigt sätter man ny fart i julhandeln och testar ett nytt grepp.  

Koncernens nätmodebutik StylePit erbjuder nu fri hemleverans innan jul i Stockholm, Göteborg och Malmö. Paketen kan beställas på lördag 21:a december och levereras till och med kvällen den 23:e december. Kampanjen lanseras i samarbete med Bring.

– Vi vill vara med och öppna dörren för e-handel på konsumenternas villkor. De slipper stressen och trängseln i fysiska butiker och köerna på utlämningsställena. Kunderna kan i lugn och ro handla julklapparna lördag innan jul, säger Sïmon Saneback, VD på StylePit.se.

 
Källor: Press (1, 2), EuroInvestor

Annons
Annons