Annons

SmartaSaker har börjat med smarta klimatleveranser

SmartaSaker har börjat med smarta klimatleveranser

2019-02-22 14:58

Klimatkompenserar nu alla frakter.

Förra året var ett händelserikt år för e-handelsföretaget SmartaSaker. Bland annat gick Apoteas vd, Pär Svärdson, in som delägare i företaget och senare under hösten genomförde aktören en lagerflytt. 

Företaget omsatte 21 miljoner kronor under 2017 och i november berättade aktören att deras nästa mål är att öka försäljningen och nå 30 miljoner. 

LÄS ÄVEN: SmartaSaker på väg mot 30 miljoner i år

SmartaSaker.se startades 2006, och som namnet antyder säljer e-handlaren produkter som ska lösa vardagsproblem. Men nu har företaget satsat på att lösa planetens vardagsproblem, och har därför börjat klimatkompensera alla frakter till sina kunder.

– Vi känner oss otroligt nöjda över det här beslutet. Det visar sig dessutom att kostnaden per paket är marginell i förhållande till alla andra kostnader varje paket innebär, säger Ella Stemme, vd på SmartaSaker, i ett pressmeddelande och fortsätter: 
– Så nu går vi vidare och gör beräkningarna för våra importer och frakter till lagret, så att även de frakterna vara klimatkompenserade.

Utländska transportörer inspirerade dem

Allt började när företaget skulle boka en frakt utomlands och märkte att det fanns en tilläggstjänst som gynnade miljön. Då fick SmartaSaker upp ögonen för att börja klimatkompensera. 

Annons
Annons
– Jag var förundrad över den låga kostnaden för att klimatkompensera för den leveransen och tänkte att vi måste undersöka om det kan göras för våra kunders paket, säger Ella Stemme.

Att klimatkompensera betyder att man minskar lika mycket som man släpper ut, men på en annan plats i världen. Genom att kompensera klimatet kan vem som helst, privatpersoner eller företag, ta ansvar för den klimatpåverkan som kortsiktigt är svår att minska, och ge tillbaka lika mycket. 

Fler företag börjar med CSR

Ett annat företag som jobbar med klimatkomensation, eller CSR som står för Corporate Social Responsibility, är Tailor Store. Företaget har under ett par år jobbat med att aktivt ta fram alla siffror på våra flygresor, på hur många paket de skickat och vart alla paketen har gått för att sedan räkna ut hur mycket avtramp det gör på miljön. Resultatet omvandlar de till en motsvarighet av till exempel regnskog, som de då planterar. 

LÄS ÄVEN: Tailor Store om målet på 5 000 skjortor i veckan

Rent praktiskt har SmartaSaker, precis som Tailor Store, beräknat bolagets genomsnittliga utsläpp per leverans. På så vis beräknar de utsläppen per paket och kan klimatkompensera löpande under året. När året är slut uppdateras beräkningen inför nästa år. 

– Vi började med våra kunders paket eftersom det är den största andelen av företagets transporter. Vi tror också våra kunder kommer uppskatta att transporten av deras paket är klimatneutral. Det kommer inte att vara en tilläggstjänst hos oss, utan klimatkompensationen gör vi för alla ordrar, säger Ella Stemme. 

Izabella Bielecka

Reporter

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta