Smartguy.se väljer E-avtalet för sina köpvillkor

SmartGuy, ett av nordens ledande e-handelsföretag satsar på kundvänliga villkor och inleder nu ett samarbete med den nylanserade tjänsten E-avtalet. Med bland annat fokus på kundvänlighet och trygghet siktar nu SmartGuy in sig på att ta en ledande position i Sverige.

E-avtalet är en relativt ny webbtjänst som riktar sig till e-handelsföretag för att skapa, uppdatera och bevaka köpvillkor. Vi skrev om tjänsten i början av året, och även om den verkar fylla sin funktion, så var det många e-handlare som var kritiska till priset.

Det är dock inte något som bekymrar den danska e-handlaren SmartGuy. Sïmon Saneback, nytillträdd VD, är i full färd med att implementera strategin för SmartGuy-koncernens satsningar på den svenska marknaden. En av de första förändringarna är en uppdatering av butikens köpvillkor och köpinformation på deras svenska sajt.

Annons

– Djävulen sitter i detaljerna, alla steg i köpprocessen har en betydelse. Många e-handlare lägger stora resurser på produktbilder och texter men glömmer lätt bort att hur man presenterar mindre ”flashiga” detaljer såsom köpvillkor och köpinformation som också bidrar till att vinna kundens förtroende. Att ta in professionell hjälp när det gäller villkor och köpinformation är bara ett naturligt steg som gör att vi kan koncentrera oss mer på kärnverksamheten, säger Sïmon.

Samarbete under utvecklingsarbetet

Enligt Johan Frykendahl som står bakom E-avtalet är deras plattform ett nytt effektivare sätt för e-handelsföretag att dela på goda erfarenheter när det gäller utformning av villkor. Tidigt under utvecklingsarbetet av tjänsten ska man även ha rådfrågat Sïmon Saneback, och då fått många god råd och tips som förbättrat tjänsten.

– Jag och Sïmon har haft en god relation sedan flera år så det var ett naturligt steg att diskutera ett samarbete. Det är givetvis oerhört glädjande att en så stor och professionell aktör som Smartguy väljer att arbeta med oss, säger Johan.

E-avtalets köpvillkor utgår ifrån en standardiserad struktur, men själva texten eller innehållet i villkoren varierar mellan olika e-handlare beroende på vilka inställningar som finns bakom.

Och enligt Johan Frykendahl så ökar möjligheten att hela tiden förbättra villkoren baserat på de anslutna e-handlarnas kollektiva erfarenheter, i takt med att fler e-handelsföretag använder E-avtalet.

– Genom att använda en gemensam plattform och struktur kan alla de anslutna e-handlarna ta del av de kollektiva erfarenheterna på ett smidigt och enkelt sätt. Vår uppgift är att utvecklar strukturen och hålla den uppdaterad över tid.

 
Källa: Press (1, 2)

Annons
Annons