Annons

Snabba återbetalningar ger Amazon pengarna tillbaka

Snabba återbetalningar ger Amazon pengarna tillbaka

2015-01-12 09:51

Amazon är kända för att uppvakta sina kunder med ett brett urval och snabba leveranser. Nu visar det sig att nätjätten även är kvicka på att ge kunderna sina pengar tillbaka när de returnerar varor. Med sina 1,3 dagar är Amazon den snabbaste nätbutiken i USA.

Enligt en ny undersökning genomförd av StellaService jobbar Amazon inte bara med snabba leveranser för att blidka sina kunder. Man satsar också en hel del på att de ska få sina pengar tillbaka i rask takt om de inte är nöjda med det som levererats.

I genomsnitt tar det endast 1,3 dagar innan pengarna har trillat tillbaka in på kundens konto igen. Något som gör Amazon till den snabbaste nätbutiken i USA när det gäller återbetalning för returnerade varor.

En anledning till att det går så snabbt är att man, till skillnad från de flesta andra e-handlare, betalar tillbaka pengarna innan varorna som ska returneras har skickats tillbaka, Något man gör via sin tjänst, Amazon Instant Refund, som rullades ut under förra året.

Lojala kunder spenderar

Det innebär att kunder kan gå in på Amazon och anmäla sin retur, och allt som oftast sitter pengarna på kontot dagen efter. Sedan har de 30 dagar på sig att returnera sina varor. Något Amazon hoppas ska göra kunderna sugna på att spendera pengarna på nytt på marknadsplatsen.

Men det handlar även om att hålla kunderna nöjda och glada. En kund som får en positiv upplevelse av en retur har en tendens att bli en mer lojal shoppare, något som ofta innebär att de spenderar ännu mer pengar i butiken. Något som även Apple insett på senare tid.
– Vårt mål är att se till att kunderna är nöjda med sin upplevelse av Amazon, oavsett om de handlar eller returnerar en vara, säger Kelly Cheeseman, talesperson för Amazon.

Källa: Bloomberg

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta