Snabba returer ska hjälpa Apple att skörda frukterna

I takt med att e-handeln växer blir kundservice allt viktigare för att vinna kunder. Något även Apple förstått och teknikjätten har nu snabbat upp tiderna för returer och återbetalningar. Ett drag som förhoppningsvis ska öka deras vinst.

Apple har enligt en undersökning genomförd av Stella Service, avsevärt minskat sina retur- och återbetalningstider. Ett drag som i slutändan skulle kunna öka kundlojaliteten, och därmed även företagets vinster enligt analysföretaget.

Enligt undersökningen har Apple minskat sina återbetalningstider, från cirka tio dagar, till under en vecka. I vissa fall har det gått så snabbt som tre dagar. En stor del i det ska bero på att företaget, sedan i november, valt att använda sig av FedEx tvådagars förbetalda fraktsedlar för returer.

Annons

En avgörande faktor

Att minska sina retur och återbetalningstiderna är enligt Stella Service ett litet steg mot bättre service, men ett viktigt sådant. Det kan nämligen vara en mycket avgörande faktor för nätkonsumenter när det gäller att välja mellan konkurrerande e-handelssajter.

Genom att korta ner tiderna för returer och återbetalningar kan Apple locka konsumenter, som annars är vana vid att köpa deras produkter från tredjepartssajter, till att byta och köpa direkt från Apple.

 

Källa: Mashable

Annons