Snabbväxande Tictail vill bli större än Etsy

Den svenska e-handelsplattformen Tictail lanserades för snart tre år sedan och ska idag stå bakom mer än 70 000 nätbutiker i 140 länder. Med riskkapital i ryggen och en satsning i USA fortsätter företaget att växa i rask takt och målsättningarna är högt ställda.

Det har runnit en del vatten under bron sedan Tictail lanserades våren 2012. Idag ska den svenska e-handelsplattformen ha mer än 70 000 butiker i 140 länder enligt företagets VD och medgrundare Carl Waldekranz. Detta med en koncentration mot Sverige, England, Frankrike, Tyskland och USA.

Hur många av dessa som är aktiva skiftar från månad till månad. Vissa butiker har hundratals köp i veckan, medan andra bara säljer ett par gånger om året. Det har även blivit populärt att ha pop up-butiker på Tictail, en trend som bland annat McDonalds, Lufthansa och Cheap Monday hoppat på.

Annons

– Det är butiker som ofta säljer väldigt mycket under en kort tid. Jag är stolt över att ha varit med och skapat en plattform som möjliggör en så varierad användning, säger Carl Waldekranz, VD på Tictail till Dagens Analys.

Som Waldekranz påpekade redan i slutet av förra året är det nu fullt fokus på den mobila plattformen. Utöver det är det appar, fler språkstöd och möjligheten för butiker att skapa ett rikare innehåll som ligger högt på dagordningen.

Idag finns det mängder av leverantörer och alternativ för att skapa en webbshop och komma igång med att sälja på nätet. De flesta av dessa är däremot inte några direkta konkurrenter enligt Carl Waldekranz.

– Tictail är dock den enda lösningen som ger dig ett riskfritt alternativ och som dessutom hjälper dig att sälja. På många sätt är vi mer lika en marknadsplats som till exempel Etsy eller eBay, men vi ger dig större möjligheter att bygga ditt eget varumärke.

På plats i New York

I början av 2014 tog den svenska e-handelsplattformen Tictail in 8 miljoner dollar i riskkapital. Pengar som bland annat skulle användas för en expansion i USA. Sedan förra året sköter Carl Waldekranz verksamheten från Manhattan.

– Där borta är vi nog vad vi var här för två år sedan. Då hade vi några bra investerare och det tisslades och tasslades om bolaget, men vi var fortfarande väldigt mycket en David. En liten kaxig, spelare. Så är vi nog i New York nu. Det är mer early days än här, säger Carl Waldekranz till nyhetssajten Breakit.

Sedan i fjol har Tictail växt med 420 procent på den amerikanska marknaden och det finns många fördelar med att finnas på plats. Rekrytering och intervjuer blir förstår enklare och en viral produkt som Tictail ska må bra av en lokal förankring för att accelerera tillväxten.

Tictail fortsätter tydligen att växa i rask takt och under det kommande året ska antalet anställda dubblas till närmare 90 medarbetare. Och målen är högt ställda.

Annons

– Vi har haft ett par bra tillfällen där vi kunnat göra exit om vi velat. Men det är inte ambitionen. Vi vill bygga ett bolag som blir ledande i branschen. Det är spännande att se bolag som Etsy göra en börsnotering och känna att fan, vi kan bli bättre än det där. Vi kan gå dit och ännu längre, säger Carl Waldekranz.

 

Källor: BreakitDagens Analys
På bild: grundarna Kaj, Carl, Siavash, Birk

Annons