Annons

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa Snusbolagets Janne Kalian, Johan Hansson, Jonas Kolehmainen, Anders Signell och Gavin O´Dowd

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

2019-02-15 14:38

Rivstartar med UK under Q1.

När Ehandel.se i höstas listade de snabbast växande branscherna inom svensk e-handel tog tobaksbranschen hem topplaceringen. Försäljningen av tobaksrelaterade produkter på nätet hade då vuxit med 158 procent jämfört med ett år tillbaka.

LÄS ÄVEN: Topplista: Här är branscherna som växer mest

En anledning till tobaksbranschens framfart i e-handeln stavas Snusbolaget. När 2018 var över kunde företaget räkna ihop en tillväxt på 65 procent, vilket innebar att omsättningen för året kom upp i 500 miljoner kronor. Det motsvarar två miljoner sålda snusdosor i månaden.

- Vi hade en extremt stark tillväxt under 2018 och kan redan nu se att 2019 har börjat i samma stil, säger Snusbolagets vd Gavin O'Dowd till Ehandel.se.

Möjlighet att sälja in budskap

Merparten av Snusbolagets omsättning står Sverige för, men sedan ungefär ett år tillbaka är företaget även verksamt utanför sin hemmamarknad. Bolagets första expansion gick till Norge och för ett halvår sedan följde Schweiz.

Det här året planerar Snusbolaget att expandera till fler europeiska marknader. Företaget har tagit fram en global plattform och kommer att lansera den i Storbritannien som första land.

- Vi har tittat på en rad europeiska marknader och kommit fram till att vi börjar med UK. Vi kommer att lansera där under det första kvartalet i år, säger Gavin O'Dowd.

Varför just UK?

- Där finns en mer sofistikerad förståelse för den skada cigaretter för med sig jämfört med vissa andra marknader, och då ser vi en möjlighet i att sälja in vårt budskap - att bara för att du vill ha nikotin så måste du inte nödvändigtvis röka.

Vill transformera nikotinindustrin

Sedan flera decennier tillbaka har Sverige haft ett undantag i EU vad gäller att sälja snus. Det innebär att klassiskt svenskt snus inte är tillåtet att säljas i några andra EU-länder. Enligt Gavin O'Dowd gäller inte förbudet tobaksfritt snus, vilket innebär stora möjligheter för e-handlarens del.

För Snusbolaget, som på sina nuvarande marknader säljer snus både med och utan tobak, handlar det alltså i EU-länderna om att lyfta fram den tobaksfria varianten. I sin internationella webbshop säljer bolaget uteslutande vad som beskrivs som "tobacco-free nicotine pouches" - en produkt som enligt Gavin O'Dowd är betydligt mer hälsosam än exempelvis cigaretter, tobakssnus och e-cigaretter.

Annons
Annons
- Vi vill vara i framkant av transformationen av nikotinindustrin. Att vi har lyckats med det hittills är egentligen själva kärnan i vår framgång. Vi är alltid glada över att kunna marknadsföra och lyfta fram tobaksfria produkter.

Måste förklarar fördelarna

När Snusbolaget expanderar i Europa är det alltså inte bara frågan om att lansera och sälja in ett nytt varumärke. Här handlar det istället om att få upp konsumenternas ögon för en helt ny produkt.

- Ja, precis så är det. Och det är klart att det är en utmaning att vi måste förklara fördelarna med den produkt vi säljer.

Hur har det gått med det i Norge och Schweiz?

- I Norge är snuset faktiskt ganska väletablerat, men i Schweiz trodde vi att det där skulle bli en stor sak. Men det blev det faktiskt inte. Man måste dock komma ihåg att varje land är en ny marknad och att det kan fungera olika i olika länder.

Gavin O'Dowd menar att det finns flera orsaker till varför Snusbolaget, som backas av bland andra E-business Partner, har lyckats växa så snabbt hittills. Företaget har tagit fram en intern logistik som ger korta ledtider - och därmed färskare snus - samt lyckats använda sin data för att ge sina kunder relevanta alternativ.

LÄS ÄVEN: Patrik Rees om jakten på drivna entreprenörer

Framgångsrik prenumerationstjänst

Dessutom har Snusbolaget etablerat en prenumerationstjänst, som ger kunderna återkommande leveranser av en viss sorts snus exempelvis en gång i veckan. Tjänsten har även lanserats i tidigare nämnda Norge och Schweiz och kommer att följa med även till företagets nya marknader.

- Konceptet har varit väldigt framgångsrikt eftersom det minimerar risken för att kunden ska få slut på snus, och har på många sätt förändrat den här branschen. Det är dock viktigt för oss att inte "låsa in" kunderna. Är man inte nöjd med en tjänst är det min bestämda uppfattning att man ska kunna lämna den på tio sekunder om man önskar det, avslutar Gavin O'Dowd.

LÄS ÄVEN: De 50 e-handlarna som växer snabbast

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Nybildat 100-miljardersbolag först att få Amazon Pay

Senaste nytt bland betalningar.

Annons
Annons
Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Kappahls livboj - sparkar 50 anställda och stänger butiker

Ska försöka spara 100 miljoner kronor.

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Google får ny EU-bot på över 15 miljarder kronor

Tredje miljardboten för sökjätten.

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons
Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta