Annons

Social mediejätte står för tre fjärdedelar av besöken

Social mediejätte står för tre fjärdedelar av besöken

2014-05-05 12:03

Under det senaste året har antalet annonsklick på Facebook ökat med 70 procent. Samtidigt har den sociala mediejätten ökat intäkten per besök, RPV, med 11 procent. Facebook står idag för 75 procent av trafiken från sociala medier till e-butiker. Det visar siffror från Adobes Social Intelligence Report.

Facebook är fortfarande ledande när det kommer till annonsering i sociala medier enligt Adobes senaste rapport, ”Q4 2013 Social Intelligence Report”. Antalet annonsklick ökade med 70 procent jämfört med förra året. Samtidigt ökade antalet annonsvisningar med 40 procent.
– Att antalet annonsklick ökar är inte ett uttryck för att konsumenterna har blivit mindre kritisk till sociala medier. Tvärtom visar det på att annonsformaten blivit bättre och att företagen blivit mer relevanta i sin kommunikation, säger Håkan Cedell, nordisk försäljningschef för Adobe Social.
Att Facebook är bäst på att leda trafik till e-handlare har vi läst om tidigare och det sociala mediet ska enligt rapporten stå för 75 procent av trafiken från sociala medier till e-butiker. En siffra som är något högre än den Shopifys undersökning nyligen visade på, nämligen 63 procent

De inlägg som skapar mest interaktion på Facebook är bilder, samtidigt som video ökat kraftigt sedan Facebook förändrade sättet videor visas i nyhetsflödet. Antalet filmvisningar har ökat med 785 procent det senaste året. Textinlägg fortsätter att vara den minst engagerande inläggsformen.

Twitter och Tumblr tappar

Jämfört med föregående kvartal upplever andra sociala medier, som Twitter och Tumblr, en minskad intäkt per besökare, revenue per visit, RPV, på 23 respektive 36 procent. Detta tros bero på julhelgen som låg i föregående kvartal, vilket innebar en högre aktivitet än normalt.

Däremot ökade intäkten per besökare från Facebook med två procent under samma period, vilket tyder på att Facebook inte påverkas lika tydligt av de olika säsongerna. Adobes rapport visar också att annonsering på Facebook har blivit mer effektiv då klickfrekvensen (click-through rate, CTR) har ökat med 160 procent jämfört med förra året.

Facebook fortsätter alltså att ligga i topp bland de sociala medierna för e-handlare. Men det finns smolk i glädjebägaren. Nyligen skrev vi om en undersökning som visade att en majoritet av legitimt förvärvade likes kan komma ifrån fejkade profiler. Samtidigt får Facebook kritik för att man inte gör något för att komma till rätta med problemet.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta