Annons

Social shoppingsajt ska växa med nytt kapital

Social shoppingsajt ska växa med nytt kapital

2014-06-12 09:31

Fitbay.com har fått in 2 miljoner dollar i en investeringsrunda ledd av svenska Creandum och amerikanska investerare. Den Köpenhamns-baserade plattform för social shopping öppnar samtidigt upp tjänsten, som tidigare endast varit för speciellt inbjudna, för alla.

Fitbay.com, det sociala nätverket och storlekstjänsten som vill göra det smidigare att shoppa kläder, har lockat investerare. Företaget som är baserat i Köpenhamn lanserade sajten som beta 2013, och har nu fått in 2 miljoner dollar i en investeringsrunda ledd av New York-baserade, Steadfast Venture Capital.

Att man fick in en amerikansk investerare var ett stort prio då Fitbay säger sig ha fokuserat på den amerikanska marknaden och 40 procent av deras användare finns just där. Men även det svenska investmentbolaget Creandum, som tidigt investerade i Spotify, är högst delaktiga.

Något som innebär att man stoppar in pengar i företaget för andra gången på ett halvår. Senast rörde det sig om 400 000 dollar i sådd-kapital.
– Vi är stolta över att backa upp Fitbay för andra gången inom 6 månader. Användartillväxten och engagemanget har varit exceptionellt och vi har höga förhoppningar på vad Fitbay kan komma att bli. Jag tror att Fitbay är nästa Spotify, säger Martin Hauge, General Partner på Creandum.

Selfies med ett syfte

Fitbay är som vi berättat tidigare inte bara en renodlad storlekstjänst, utan snarare en plattform för social shopping. När användaren registrerat sig får de svara på ett antal frågor om sin kroppsform så att Fitbay kan ge relevanta förslag på kläder baserat på andra användare med liknande storlek och kroppsform.

Men rekommendationerna baseras inte bara på själva kroppsform, det finns en social aspekt också. Fitbay är ett socialt nätverk som förenar människor med liknande kroppstyper så att de kan hjälpa varandra att upptäcka kläder som passar i både storlek och stil.

Fram tills nyligen har sajten endast varit öppen för inbjudna men ska nu vara öppen för alla, både på nätet och som app för iOS. Sedan starten har man sett en tillväxt på 110 procent per månad och kan idag rekommendera och länka till 2 miljoner produkter.
– Under de senaste fyra månaderna har vi fått en överväldigande respons från våra användare, och vi ser fram emot nästa steg i vår resa till följd av både Creandums och Steadfast Venture Capitals uppbackning, samt lanseringen av vår app. Mobilen är en central del av vår affärsmodell och hjärtat av det vi erbjuder våra kunder. Genom att dela och se bilder av sina dubbelgångare som bär specifika kläder eller varumärken, kan användarna få en uppfattning om hur vissa kläder kommer att se ut på dem. Vi kallar det "selfies med ett syfte" eftersom det är den första gången som selfies faktiskt har en praktisk tillämpning, säger Christian Wylonis, Fitbays grundare och vd.

Källa: Press
På bild: Christian Wylonis

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta