Annons

Social shoppingsajt vill lösa E-handelns returproblem

Social shoppingsajt vill lösa E-handelns returproblem

2014-01-31 08:28

Tänk dig en klädbutik som är anpassad efter just dig. Det är målet med Fitbay, ett socialt nätverk och storlekstjänst, som vill göra det smidigare att shoppa kläder på nätet. Tanken är att människor med samma storlek och smak ska hjälpa varandra att hitta kläder som passar i både storlek och stil.

Danska Fitbay är nästa storlekstjänst som vill revolutionera klädhandeln på nätet. Men man är inte bara en renodlad storlekstjänst, utan snarare en plattform för social shopping. Företaget är baserat i Köpenhamn och lanserades som beta i slutet av 2013, men man har redan fått ögonen på sig.

Nyligen fick man nämligen in 400 000 dollar i sådd-kapital från Jesper Buch, grundare av matbeställningstjänsten Just–Eat, och det svenska investmentbolaget Creandum, som tidigare bland annat investerat i Spotify.

– Det kommer framförallt att finansiera vår produktutveckling. Det inkluderar både webb och mobila produkter. Vi planerar att släppa vår iOS-app i april 2014, säger Fitbays grundare och vd, Christian Wylonis.

Förregistreringen fulltecknad

Fitbay skiljer sig dock en del från sina konkurrenter. Till en början krävs det en inbjudan för att få ta del av tjänsten, och intresset har varit över förväntan. Enligt Christian Wylnis är förregistreringen redan fulltecknad.

– Vi väntar oss drygt 1000 användare under de kommande fyra veckorna. Sen kommer vi att öppna upp för fler användare. Vi letar aktivt efter människor som är genuint intresserade av konceptet.

Och som sagt, konceptet är lite annorlunda. När användaren registrerat sig får de svara på ett antal frågor om sin kroppsform så att Fitbay kan ge relevanta förslag på kläder baserat på andra användare med liknande storlek och kroppsform.

Men rekommendationerna baseras inte bara på själva kroppsform, det finns en social aspekt också. Fitbay är ett socialt nätverk som förenar människor med liknande kroppstyper så att de kan hjälpa varandra att upptäcka kläder som passar i både storlek och stil.

– Det finns en massa olika storlekstjänster som till exempel TrueFit, Virtusize och Fits.me men vi fokuserar på att hjälpa användare att hitta kläder som passar, istället för att hjälpa dem bestämma sin storlek för ett visst varumärke, säger Wylonis.

2 miljoner produkter

Snarare vill man jämföra sig med sajter som Pinterest och Fab, men med skillnaden att man även är en plattform som hjälper människor att hitta kläder som passar deras kroppsform. Användarna får alltså förslag på kläder som passar dem direkt på Fitbay, och slipper på så vis kolla genom en mängd olika nätbutiker.

I dagsläget ska det finna nästan 2 miljoner produkter på sajten, där de flesta har direktlänkar till nätbutiken där produkten kan köpas.

– Det unika med Fitbay är att den sociala shoppingupplevelse blir mer relevant när det är mellan människor som har samma kroppstyp. Det största problemet med social shopping i dag är att kläder som rekommenderas av någon som är 180 cm och 80 kg, är inte särskilt relevant för någon som är 160 cm och 50 kg, säger Jesper Buch.

 

Källa: TechCrunch

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Landet som vill slippa globala regler i <nobr>e-handeln</nobr>

Landet som vill slippa globala regler i e-handeln

71 mot tre.

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Nu är de ute och cyklar - poppis med cykelleveranser

Kanske snart en standard?

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

Slog rekord i klagomål - fick kompensera med 25 miljoner

748 000 anmälningar.

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Annons
Annons

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta