Annons

Sociala medier lockar allt mer trafik till E-handlare

Sociala medier lockar allt mer trafik till E-handlare

2014-02-10 09:23

Facebook, Twitter, Pinterest och Tumblr slog rekord i andelen trafik som leds till e-handelssajter inom detaljhandeln under fjärde kvartalet 2013. Samtidigt ökade även intäkterna per besök, revenue per visit, RPV, kraftigt. Den största ökningen stod Tumblr för där RPV ökade med 340 procent jämfört med samma period förra året.

Adobe släppte i förra veckan ”Q4 2013 Social Intelligence Report”, en del av den globala rapporten ”Adobe Digital Index”, som analyserar trender för marknadsföring via betalade, förtjänta och egna sociala medier.

Rapporten visar att de sociala nätverken Facebook, Twitter, Pinterest och Tumblr lockade mer trafik till e-handlare än någonsin under perioden. Men den visar också att Facebook får allt svårare i konkurrensen om trafiken till e-butikerna.

Den 10-åriga jätten backade med 15 procent jämfört med samma kvartal 2012. Twitter och Pinterest växte snabbast, med 125 respektive 89 procent under samma period. 
– Vi räknar med att Facebooks konkurrenter kommer att ta allt större marknadsandelar under 2014 och införa smartare annonslösningar för företag. Det kommer också bli allt viktigare för marknadsförare att optimera sina annonsinvesteringar i de olika sociala medierna och hitta en balans mellan kostnad per klick och kostnad per visning, för att ännu bättre kunna räkna hem investeringarna, säger Håkan Cedell, nordisk försäljningschef för Adobe Social.

Facebook utmanas av Pinterest

Intäkter per besök (RPV) slog rekord för samtliga stora sociala medier under fjärde kvartalet 2013. Jämfört med årets tredje kvartal stod Twitter för den största ökningen (84 procent), följt av Pinterest (69 procent), Tumblr (38 procent) och Facebook (31 procent).

Jämför man med fjärde kvartalet 2012 är det dock Tumblr som ökar mest (340 procent) följt av Pinterest (244 procent), Twitter (131 procent) och Facebook (72 procent).

Mest trafik leds fortfarande via Facebook, medan Pinterest gick om Facebook i Storbritannien för RPV. Pinterest väntas också gå om Facebook i USA under det kommande året.


Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Parvelito
2014-02-10 10:24

Var står det att det är lönsamt? Att trafiken ökar och att RPV ökar är ju inte nödvändigtvis samma sak som att det är lönsamt. Det måste ju ställas i relation till vad man betalar också.

Julius
2014-02-10 10:43

Sant Parvelito. Har justerat rubrik.

Andreas
2014-02-10 13:28

Sociala medier fungerar säkert bra i endel brancher medan andra "mer tråkiga brancher" med mindre impulsköp inte ger samma avkastning per satsad krona.

Annons
Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Svenska skojätten satsar på online-marknadsplatser

Släpper lös varumärkena redan denna vecka.

Annons
Annons
Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Rappare nära att skjuta en av nätbutikens chaufförer

Vill se västar på buden.

Amazon vann - Sydamerika förlorade

Domänslaget: Amazon vann - Sydamerika förlorade

Slaget om toppdomänen är över.

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Lämnar toppjobb hos Fyndiq för VD-jobbet hos Eniro

Fick sparken 2014 - nu är hon tillbaka.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

City Gross e-handel 2019: Tillväxt på 50 procent

"Under våren har man sålt mer än någonsin".

IKEA om chockbeskedet:

IKEA om chockbeskedet: "Ger kunderna snabbare leveranser"

Lämnar tillbaka marken till Malmö stad.

ICA tar ny digital chef från Blocket

ICA tar ny digital chef från Blocket

"Mycket relevant bakgrund och gedigen erfarenhet".

Annons
Annons
IKEA skrotar planer på <nobr>e-handelslager</nobr> i Malmö

Uppgift: IKEA skrotar planer på e-handelslager i Malmö

Byter strategi.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta