Annons

Sökmotorn allt viktigare för att vinna konsumenterna

Sökmotorn allt viktigare för att vinna konsumenterna

2012-09-03 10:50

Ett av världens största företag och återförsäljare, Walmart, har lanserat ett nytt sökverktyg på Walmart.com som ökat antalet slutförda köp med drygt 15 procent. Den nya sökmotorn är programmerad att placera de objekt som säljer bäst, är en snackis på sociala medier eller fått bra recensioner i topp i sökresultaten.

Slaget om konsumenterna verkar fokuseras kring sökmotorerna. Vi har tidigare skrivit om att Amazon och Google är de mest populära platserna för att undersöka produkter inför ett köp. Nu har även Walmart gett sig in i kampen och tagit fram en ny sökmotor som ska ge mer relevanta sökresultat.

Den nya sökmotorn presenterar nu resultat baserat på de objekt som kunder nyligen köpt eller sökt och klickat på, produkter som kunder skrivit om och delat på Facebook och produkter som fått positiva recensioner.
– Ett litet team på cirka 15 personer från Walmarts forskningslabb har utvecklat verktyget under de senaste 10 månaderna, säger Sri Subramaniam, vd för WalmartLabs, som övervakade projektet.
– Den nya tekniken gör ett mycket bättre jobb med att förstå vad konsumenten är ute efter.

Färre hundkojor i sökresultaten

Ett tydligt exempel på att sökningen lämnar mer relevanta resultat är när en konsument söker på ordet ”house”. I den gamla sökmotorn dök det upp ett stort antal hundkojor bland toppresultaten, något som sällan ledde till köp.

Med den nya sökmotorns algoritm så hamnar i stället tv-serien House i topp. Enligt Walmart har antalet slutförda köp ökat med 10-15 procent tack vare de förbättrade resultaten med den nya sökmotorn.

Man har också byggt 500, 600 anpassade landningssidor för sina vanligaste sökord, till exempel cyklar. Dessa sidor har bilder för underkategorier som vuxencyklar, barncyklar, motionscyklar och cykeltillbehör ovanför sökresultatet för att underlätta för konsumenterna att hitta vad de letar efter.

Enligt Subramaniam kommer Walmart att fortsätta förfina sökverktyget och det finns planer på att inom en nära framtid integrera de objekt som konsumenter delar på Pinterest.



Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Christoffer Tyrefors
2012-09-03 12:12

Detta är väldigt intressant. Inte många har råd att betala 150 månadslöner för att utveckla en sökmotor, och ofta behöver den vara rätt så shopspecifik så att plattformsleverantörerna utvecklar en blir sällan helt perfekt, och kommer ändå kosta "en hel del".

Den som kommer med en LÄTTINTEGRERAD (extern) tjänst som inte kostar skjortan kan nog göra bra affärer.

Annons
Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Påskkatastrofen: Sommarvädret slog ut Sveriges e-handel

Sämsta veckan hittills.

Annons
Annons
Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Möbelbutik grundades 1945 - nu lanseras e-handeln

"Trygghet att handla direkt av tillverkaren".

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta