Annons

Soft Goat når 38 miljoner - drog in 5 miljoner på Black Friday Det blev många mjuka paket på Black Friday

Soft Goat når 38 miljoner - drog in 5 miljoner på Black Friday

2019-06-11 09:23

Starkt år för cashmere-handlaren på nätet.

De senaste åren har inneburit en stadig tillväxt för Soft Goat, som importerar och säljer plagg som är helt tillverkade i cashmere. Sedan 2015 bedriver bolaget försäljning via både nätet och i en egen fysisk butik i Stockholm.

LÄS ÄVEN: Cashmere-handlare på nätet testar lyckan med fysisk butik

Nu står det klart att 2018 inte direkt avvek från den positiva utvecklingen. Under året ökade bolaget sin omsättning från 30 till strax under 38 miljoner kronor.

- Ökningen av försäljningen jämfört med 2017 förklaras främst av framgångsrik produktutveckling överlag, lyckade kampanjer i sociala medier och framgångsrika samarbeten med influencers, skriver Soft Goat i sitt bokslut.

"Vinterhalvåret vår viktigaste period"

En stor del av försäljningen ägde rum i samband med julhandeln, och då särskilt under Black Friday.

- Vinterhalvåret var som vanligt vår viktigaste period, med en koncentration i samband med Black Friday. Försäljningen under Black Friday uppgick till 5,3 miljoner kronor.

Företaget påverkades dock negativt av sommarens värmebölja, och resultatet backade till knappt 1,5 miljoner kronor från 3,5 miljoner kronor 2017. Enligt Soft Goat har det försämrade resultatet att göra med flera faktorer, som till exempel den svenska kronans försvagning gentemot den amerikanska dollarn och en ökad global efterfrågan på cashmereull.

Annons
Annons

LÄS ÄVEN: Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig" 

Nytt lager och ny butik

Under det gångna året har Soft Goat bland annat hunnit med att flytta till ett nytt lager och att utöka sin personalstyrka inom logistikområdet.

Soft Goats mål är att bli den ledande leverantören inom kvalitetsprodukter av cashmere i Norden och Tyskland, och nyligen gjordes en ny satsning för att ta bolaget i rätt riktning. Tidigare i år flyttade företaget nämligen sin fysiska butik till en ny adress i Stockholm, och fick i samband med det en lokal som bolaget menar är bättre lämpad för sitt ändamål.

- Den nya butiken öppnade den 21 februari och försäljningsutvecklingen har hittills varit mycket god, skriver Soft Goat.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Campadre öppnar pop-up

Campadre öppnar pop-up

Går från online till offline.

Annons
Annons
De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

De investerar 155 miljoner i Babyshop.se

Inte första gången.

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

KappAhl sa upp 50 tjänster och stängde 20 butiker

Satsar på e-handeln.

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

RNB:s e-handel ökade med 20 procent

Men resultatet sjönk.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Nästa nivå av en obemannad kassalös butik

Betala med ansiktet.

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

Svensk härmar Amazon - Lagerabetet blir ett datorspel

"Titulera sig truckninja istället för truckförare".

Annons
Annons
E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

E-däckbolaget vände trenden och sålde för 248 miljoner

17 år i branschen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta