Brath Distanshandel köper upp anrika Postkakan

Postkakan är en riktig klenod inom svensk e-handel. Nu är det dags för ett nytt kapitel när bageriet bakom kakan får en ny ägare i sökmotoroptimerarna Brath.

Idén till Postkakan föddes redan 1998 när Posten utlyste en riksomfattande tävling om att skicka en bakad kaka som passade i ett brevinkast. Husums Konditori, grundat av Ella och Bo Sundström, vann upphandlingen med sin Postnöt. Den allra första postkakan.

Sedan dess har en hel del tid passerat, konditoriet förvandlades och sedan 2003 bakar och säljer företaget endast postkakor som skickas världen över. Nu har bageriet fått en ny ägare i Brath Distanshandel, ett dotterbolag till sökoptimeringsbyrån Brath AB som drivs av syskonen Magnus och Maria Bråth.

Annons

– Vi köper postkakan för att både jag och Maria är övertygade om att det är en riktigt bra produkt. Den stora mängden återkommande kunder sedan 1998 vittnar om det och det är en fullkomligt lysande produkt för just e-handel. Den går in genom ett brevinkast, inte med särskilt mycket marginal, till exempel, säger Magnus Brath, grundare av Brath AB.

Passar i floran

Postkakan kommer alltså att pressas in i dotterbolaget Brath Distanshandel som drivs av e-handlarna Bernt Bergkvist och Marianne Nordström. Sedan tidigare äger man även nätbutikerna Gardenhome, Doftljusbutiken samt Choklad.se, där de två förstnämnda förvärvades av Kodmyran under sommaren 2014.

Vad man ska göra nu är att lyfta marknadsföringen. Sajten behöver uppdateras och både SEO och Adwords ska få gott om uppmärksamhet. Sen hoppas man på en hel del bra synergier med övriga e-handelssatsningar.

– Postkakan passar besynnerligt nog perfekt i vår flora av företag. Vi har lager i Arnäsvall utanför Örnsköldsvik, vilket faktiskt är relativt nära Husum där konditoriet finns. Postkakan är ett stabilt företag som fungerar av sig självt, det som behöver tillföras är marknadsföring. Som av en händelse kan vi tillföra just marknadsföring, säger Magnus Bråth.

Annons