Sommar och Sol ger orosmoln för E-handlare

Sommarmånaderna brukar innebära en rejäl dipp för de flesta e-handlare. När kunderna hellre sträcker sig efter glass och solskyddskräm snarare än tangentbordet sjunker försäljningssiffrorna. I juli månad minskar försäljningen med 30 procent jämfört med december månad visar en undersökning.

Det största hotet för många nätbutiker är sommar och sol enligt webbanalysföretaget SumAll som ligger bakom undersökningen av hur sommaren påverkar e-handlare. Man har använt sig av information som samlats in under fyra års tid från 3000 handlare som använder sig av deras webbanalysverktyg.

Annons

Folk har annat att göra

Undersökningen är baserad på fakta insamlad från amerikanska e-handlare men är nog inte helt missvisande för oss här i Svedala. Undersökningen visar att försäljningen minskar med 30 procent jämfört med december som för många är årets bästa månad. Konsumenter spenderar också mindre pengar per beställning under sommarmånaderna, folk verkar helt enkelt ha annat att göra än att sitta framför datorn.

Onsdagar är bra dagar

Onsdagen är veckans bästa dag och står för 16,1 procent av veckans försäljning, tätt följd av måndag och torsdag på 15,9 procent respektive 15,7 procent. Lördagar och söndagar är de dagar som är allra sämst. Tillsammans utgör de endast 22,3 procent av veckans försäljning. Undersökningen visar inte hur de här siffrorna skiljer sig från resten av månaderna på året, något som hade varit ganska intressant att se.

En bra idé för att locka folk att spendera mer kan vara att erbjuda fri frakt vid beställningar över en viss summa. Funderar du på att ta sommarlov rekommenderar SumAll att du gör det i slutet av juli tills det är dags för skolan att börja igen. Försäljningssiffrorna i slutet av augusti ska vara 19 procent högre än i slutet av juli.

 

Källa: sumall
via
internetretailer

Annons

Publicerades först i vårt nyhetsbrev Ehandelsnytt

Annons