Annons

Sommar och Sol ger orosmoln för E-handlare

Sommar och Sol ger orosmoln för E-handlare

2012-07-06 11:48

Sommarmånaderna brukar innebära en rejäl dipp för de flesta e-handlare. När kunderna hellre sträcker sig efter glass och solskyddskräm snarare än tangentbordet sjunker försäljningssiffrorna. I juli månad minskar försäljningen med 30 procent jämfört med december månad visar en undersökning.

Det största hotet för många nätbutiker är sommar och sol enligt webbanalysföretaget SumAll som ligger bakom undersökningen av hur sommaren påverkar e-handlare. Man har använt sig av information som samlats in under fyra års tid från 3000 handlare som använder sig av deras webbanalysverktyg.

Folk har annat att göra

Undersökningen är baserad på fakta insamlad från amerikanska e-handlare men är nog inte helt missvisande för oss här i Svedala. Undersökningen visar att försäljningen minskar med 30 procent jämfört med december som för många är årets bästa månad. Konsumenter spenderar också mindre pengar per beställning under sommarmånaderna, folk verkar helt enkelt ha annat att göra än att sitta framför datorn.

Onsdagar är bra dagar

Onsdagen är veckans bästa dag och står för 16,1 procent av veckans försäljning, tätt följd av måndag och torsdag på 15,9 procent respektive 15,7 procent. Lördagar och söndagar är de dagar som är allra sämst. Tillsammans utgör de endast 22,3 procent av veckans försäljning. Undersökningen visar inte hur de här siffrorna skiljer sig från resten av månaderna på året, något som hade varit ganska intressant att se.

En bra idé för att locka folk att spendera mer kan vara att erbjuda fri frakt vid beställningar över en viss summa. Funderar du på att ta sommarlov rekommenderar SumAll att du gör det i slutet av juli tills det är dags för skolan att börja igen. Försäljningssiffrorna i slutet av augusti ska vara 19 procent högre än i slutet av juli.

 

Källa: sumall
via
internetretailer

Publicerades först i vårt nyhetsbrev Ehandelsnytt

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

MediaMarkts nya säljkanal - kan nå miljoner

Ska sälja gamla produkter.

Annons
Annons
Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Tappade sin CFO till Lyko - nu gör Nelly ny topprekrytering

Ersättaren hittad.

Valutakrisen: "Nettoeffekten för handeln är tyvärr dålig"

Svensk Handels chefsekonom varnar för följderna av den svaga valutan.

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

E-handlarnas miljötänk påverkar försäljningen online

Ny nordisk e-handelsrapport.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Han lämnar Nelly -  tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Han lämnar Nelly - tar över ansvaret för Lykos ekonomi

Tar plats i koncernledningen.

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

Amazon-konkurrenten sålde för 124 miljarder dollar i Q1

E-handelsökade med 37 procent.

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

19-årigt modevarumärke försatt i konkurs

Kunde inte framgångsrikt avsluta rekonstruktionen.

Annons
Annons
Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Helgspecial: Vad gör kunderna när matbutikerna tar ställning?

Bra eller dåligt att sluta med flyg och kött?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta