Sommarens hetta betyder kalla siffror för Nelly.com

Sommarens varma väder har påverkat även modesajten Nellys försäljning. Framför allt var augustiförsäljningen svagare än vad man hade hoppats på, och nu spår man ett negativt rörelseresultat under tredje kvartalet.

Den långa och varma sommaren har inte varit alla e-handlares bästa vän. Bland annat har försäljningen i Nelly.com under det tredje kvartalet påverkats negativt av det varma vädret. Framför allt var augustiförsäljningen svagare än vad Cdon hade hoppats på.

– Under augusti brukar vi komma in på försäljningen av höstprodukter, men så som sommaren var i år så var det ingen som tänkte på höstkläder i augusti. Det har vi känt av och vi fick fortsätta med vår sommarrea längre. Frågan är vad vi kan hämta in i september, men det kommer att pressa omsättningen under kvartalet och skjuta delar av höstförsäljningen mot det fjärde kvartalet, säger Fredrik Bengtsson, ansvarig för media- och investerarrelationer på Cdon.

Annons

Han påpekar dock att man fortfarande väntar sig en försäljningsökning för Nelly under det tredje kvartalet 2013, jämfört med samma period föregående år. Det väntas dock bli lägre än det andra kvartalet 2013.

– Rea har tyvärr en dubbel effekt. Dels så får vi lägre omsättning på de produkter vi sätter ned priserna på och dels så har det någon form av möjlig kannibalisering mot nya produkter. I det här fallet fanns det inte någon efterfrågan på höstprodukter i augusti, men en sådan reaprocess påverkar omsättningen negativt. Det blir ett lägre ordervärde i snitt.

Expansion i utlandet

Men förutom att sommarens väder kommer att påverka lönsamheten för det tredje kvartalet, så pekar Fredrik Bengtsson även på att Nelly har en skala som kräver viss volym.

– Förra kvartalet omsatte vi 240 miljoner på Nelly och gjorde då ett resultat som var 1 miljon plus. Det indikerar skalan vi behöver för att kunna få igenom lönsamhet till sista raden. Det som kommer ovanför där bidrar i större utsträckning till lönsamheten, säger Fredrik Bengtsson.

På grund av den lägre omsättningen förväntas rörelseresultatet för Nelly.com bli svagt negativt i det tredje kvartalet 2013. Det samtidigt som det tredje kvartalet är ett säsongsmässigt mindre kvartal än det fjärde.

– Det är det svagaste kvartalet under året, men jag tror att vi ligger i linje med analytikernas förväntningar, ett svagt negativt resultat för det bolaget, säger Fredrik Bengtsson .

Trots det vill han lyfta fram att Nelly står väl förberett för att fokusera på nästa fas av modesajtens expansion till nya marknader.

– Vi känner oss trygga i att "bakvagnen" är i ordning. Vi har sagt att vi kommer att lansera ytterligare något land inom kort. Då handlar det om att skapa en balanserad tillväxt så att vi kan anpassa kostnadsnivån i etableringsläget. Vi vill inte se fler överraskningar, säger Fredrik Bengtsson.

Annons

Källor: Privata Affärer, Press

Annons