Annons

Sommarens hetta betyder kalla siffror för Nelly.com

Sommarens hetta betyder kalla siffror för Nelly.com

2013-09-23 11:52

Sommarens varma väder har påverkat även modesajten Nellys försäljning. Framför allt var augustiförsäljningen svagare än vad man hade hoppats på, och nu spår man ett negativt rörelseresultat under tredje kvartalet.

Den långa och varma sommaren har inte varit alla e-handlares bästa vän. Bland annat har försäljningen i Nelly.com under det tredje kvartalet påverkats negativt av det varma vädret. Framför allt var augustiförsäljningen svagare än vad Cdon hade hoppats på.
– Under augusti brukar vi komma in på försäljningen av höstprodukter, men så som sommaren var i år så var det ingen som tänkte på höstkläder i augusti. Det har vi känt av och vi fick fortsätta med vår sommarrea längre. Frågan är vad vi kan hämta in i september, men det kommer att pressa omsättningen under kvartalet och skjuta delar av höstförsäljningen mot det fjärde kvartalet, säger Fredrik Bengtsson, ansvarig för media- och investerarrelationer på Cdon.
Han påpekar dock att man fortfarande väntar sig en försäljningsökning för Nelly under det tredje kvartalet 2013, jämfört med samma period föregående år. Det väntas dock bli lägre än det andra kvartalet 2013.
– Rea har tyvärr en dubbel effekt. Dels så får vi lägre omsättning på de produkter vi sätter ned priserna på och dels så har det någon form av möjlig kannibalisering mot nya produkter. I det här fallet fanns det inte någon efterfrågan på höstprodukter i augusti, men en sådan reaprocess påverkar omsättningen negativt. Det blir ett lägre ordervärde i snitt.

Expansion i utlandet

Men förutom att sommarens väder kommer att påverka lönsamheten för det tredje kvartalet, så pekar Fredrik Bengtsson även på att Nelly har en skala som kräver viss volym.
– Förra kvartalet omsatte vi 240 miljoner på Nelly och gjorde då ett resultat som var 1 miljon plus. Det indikerar skalan vi behöver för att kunna få igenom lönsamhet till sista raden. Det som kommer ovanför där bidrar i större utsträckning till lönsamheten, säger Fredrik Bengtsson.
På grund av den lägre omsättningen förväntas rörelseresultatet för Nelly.com bli svagt negativt i det tredje kvartalet 2013. Det samtidigt som det tredje kvartalet är ett säsongsmässigt mindre kvartal än det fjärde.
– Det är det svagaste kvartalet under året, men jag tror att vi ligger i linje med analytikernas förväntningar, ett svagt negativt resultat för det bolaget, säger Fredrik Bengtsson .
Trots det vill han lyfta fram att Nelly står väl förberett för att fokusera på nästa fas av modesajtens expansion till nya marknader.
– Vi känner oss trygga i att "bakvagnen" är i ordning. Vi har sagt att vi kommer att lansera ytterligare något land inom kort. Då handlar det om att skapa en balanserad tillväxt så att vi kan anpassa kostnadsnivån i etableringsläget. Vi vill inte se fler överraskningar, säger Fredrik Bengtsson.

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

friedrich
2013-09-23 22:05

"Försäljningen av mediarelaterade produkter inom CDON.com uppskattas minska med omkring 25-30 procent jämfört med föregående år vilket är i linje med bolagets förväntningar."

Omsättning/lönsamheten får sig en ordentlig törn, ska bli intressant att se hur de lyckas parera detta.

CD/DVD/PC/PS3 dör onekligen snabbt.

Musikservice, gameoutlet, det går snabbt utför för branschens aktörer.

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta