Annons

Sommarens absolut sämsta e-handelsvecka är över I värmen prioriteras annat än e-handel

Hurra! Sommarens absolut sämsta e-handelsvecka är över

2018-07-24 16:30

Kämpigt i sommarhettan.

Att det kan gå lite trögt med försäljningen under till exempel sportlovsveckorna och påskledigheten, är förmodligen ett välkänt fenomen hos många e-handlare. År efter år upplever många att betydligt färre order än normalt trillar in under just de här veckorna. 

Slår både påsk och sportlov

Men, som Ehandel.se kunde avslöja förra sommaren, finns det en vecka under året som är så pass dålig att den faktiskt slår både februari och påsken. Den veckan är vecka 29, det vill säga veckan som vi precis har lagt bakom oss. 

LÄS ÄVEN: Topplista: Årets absolut sämsta e-handelsveckor  

- I år blev den den näst sämsta veckan, i fjol den absolut sämsta och för två år sedan hamnade den på femte plats. Sammanslaget utser vi nu vecka 29 till den sämsta e-handelsveckan, konstaterade Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se, i samband med förra årets utnämnande av jumboplatsen.

Och även i år kan vi kostatera att vecka 29 blev den sämsta veckan på länge. Många hade förmodligen hunnit dra igång sin semesterledighet, och det varma sommarvädret gjorde förstås inte saken bättre. 

Annons
Annons

Intäkterna ökade med 13 procent

Men som så ofta inom e-handeln, ökar försäljningen även när det relativt sett går dåligt. Jämfört med vecka 29 förra året, då veckan till slut blev årets näst sämsta, ökade intäkterna i år med 13 procent. 

Och under resten av sommaren, för att inte prata om hösten, väntar ljusare e-handelstider igen. 

- Även om vecka 29 blev något av ett bottennapp, så hade vi faktiskt ett par veckor i början av året med en sämre tillväxt. Och nu har vi ett par starkare månader framför oss, säger Joakim Andersen.   

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Patrik Rees om lojalitet:

Patrik Rees om lojalitet: "Tiden med kundklubbar är förbi"

Slår sig ihop med Ehandel.se under årets Almedalen.

Annons
Annons
Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Grisens år i Kina - säljsuccé i Dalarna

Oväntad e-handelsexport.

 Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Från finansbranschen till skönhetsindustrin

Nytillskott på Lyko.

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

Ellos nya e-handel om vägen mot 100 miljoner

"Finns tankar om att gå in i fler länder".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Obegränsat med leveranser för 930 kronor om året

Livsmedelsjätte lanserar prenumerationsmodell för frakt.

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Lanserade nytt varumärke - nådde miljonen på två veckor

Redan sålt till kunder i 13 länder.

Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Avslöjar: Nordic Ecommerce Summit tillbaka våren 2020

Drivs vidare av nytt bolag.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta