Annons

Sommarskrällen: Juli ökade med 24 procent Ostadigt väder gav fler e-handelsbesök

Sommarskrällen: Juli ökade med 24 procent

2017-09-04 15:55

Juli ökar takten medan augusti saktar in.

Med en intäktsökning på 24 procent har årets julimånad etablerat sig som en riktig e-handelsraket. Siffrorna ökade även sett till antal order och besök hos e-handlarna, vilket vi kunde berätta i analysbrevet som gick ut i dag. Tack vare ökningen kan juli nu som sämst bli årets tredje sämsta e-handelsmånad.

Kallt sommarväder gav effekt

Enligt Joakim Andersen, som är analytiker på Ehandel.se, är det inte omöjligt att de positiva siffrorna har med sommarvädret att göra.

- Vi tog återigen en titt hos SMHI på temperaturavvikelserna och precis som för juni månad kan temperaturen, som i år var något lägre, ha hjälpt julis tillväxt på traven. Temperaturen under juli låg mellan -1 och +1 grad från det normala i stora delar av landet. Det kan jämföras med i fjol då det var varmare, mellan +1 och +2 grader över det normala, skriver han i brevet.

Men julis tillväxt är inte sommarens enda skräll vad gäller statistiken. Det står nu nämligen även klart att augusti, som dock fortfarande totalt sett är en bättre e-handelsmånad än juli, tappade en del jämfört med förra året.

Annons
Annons

Augusti näst bäst hittills i år

Intäktsökningen för årets sista sommarmånad stannade på 13 procent, vilket ändå placerade augusti på en stark andraplats hittills i år.

- Att tillväxten inte blev högre än den blev i augusti har två troliga orsaker. Dels temperaturen, som i princip, såg likadan ut som i fjol. Och dels att förra årets försäljningssiffror var förhållandevis höga, skriver Joakim Andersen.

Statistiken i analysbrevet kommer från tjänsten Ehandel.se Analytics, där över 300 e-handlare delar med sig av sin data. Prognosen för resten av året är att september väntas bli något sämre än augusti, men att försäljningen från oktober och framåt ökar i takt med att Black Friday och julen närmar sig på allvar. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta