Annons

Sommarskrällen: Juli ökade med 24 procent Ostadigt väder gav fler e-handelsbesök

Sommarskrällen: Juli ökade med 24 procent

2017-09-04 15:55

Juli ökar takten medan augusti saktar in.

Med en intäktsökning på 24 procent har årets julimånad etablerat sig som en riktig e-handelsraket. Siffrorna ökade även sett till antal order och besök hos e-handlarna, vilket vi kunde berätta i analysbrevet som gick ut i dag. Tack vare ökningen kan juli nu som sämst bli årets tredje sämsta e-handelsmånad.

Kallt sommarväder gav effekt

Enligt Joakim Andersen, som är analytiker på Ehandel.se, är det inte omöjligt att de positiva siffrorna har med sommarvädret att göra.

- Vi tog återigen en titt hos SMHI på temperaturavvikelserna och precis som för juni månad kan temperaturen, som i år var något lägre, ha hjälpt julis tillväxt på traven. Temperaturen under juli låg mellan -1 och +1 grad från det normala i stora delar av landet. Det kan jämföras med i fjol då det var varmare, mellan +1 och +2 grader över det normala, skriver han i brevet.

Men julis tillväxt är inte sommarens enda skräll vad gäller statistiken. Det står nu nämligen även klart att augusti, som dock fortfarande totalt sett är en bättre e-handelsmånad än juli, tappade en del jämfört med förra året.

Annons
Annons

Augusti näst bäst hittills i år

Intäktsökningen för årets sista sommarmånad stannade på 13 procent, vilket ändå placerade augusti på en stark andraplats hittills i år.

- Att tillväxten inte blev högre än den blev i augusti har två troliga orsaker. Dels temperaturen, som i princip, såg likadan ut som i fjol. Och dels att förra årets försäljningssiffror var förhållandevis höga, skriver Joakim Andersen.

Statistiken i analysbrevet kommer från tjänsten Ehandel.se Analytics, där över 300 e-handlare delar med sig av sin data. Prognosen för resten av året är att september väntas bli något sämre än augusti, men att försäljningen från oktober och framåt ökar i takt med att Black Friday och julen närmar sig på allvar. 

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta