Annons

Sommarvädret har skapat högtryck i nätbutikerna

Sommarvädret har skapat högtryck i nätbutikerna

2014-07-10 08:53

Det är tvära kast för modehandeln på nätet. Efter två svaga månader ökade e-handeln med kläder med 7,1 procent jämfört med samma månad förra året. Mode på nätet ligger dock fortfarande minus, sett till hela året så har kläder via nätet minskat med 2 procent.

I april minskade försäljningen av kläder som såldes via e-handel, mätt i löpande priser, med hela 8,1 procent jämfört med samma månad förra året. Maj månad var inte mycket bättre med en minskad försäljning på 4,3 procent.

Men i juni tycks vinden ha vänt något och e-handeln med kläder ökade med 7,1 jämfört med samma månad 2013, det trots en kalendereffekt som var allt annat än fördelaktig. Sett till utvecklingen hittills i år, januari-juni, har försäljningen av kläder via nätet dock minskat med 2 procent.

Bäst på plan

Ska man fortsätta att se ljust på det hela lyckades e-handeln däremot visa upp klart bättre siffror än den fysiska handeln. Kläder och skor i fackhandeln lyckades nämligen precis med konststycket att kravla sig över 0-strecket.

Försäljningen av kläder i fackhandeln, mätt på jämförbara enheter och i löpande priser, ökade med försiktiga 0,1 procent jämfört med samma månad förra året. Motsvarande siffra för försäljningen i skobutikerna visar en ökning om 0,6 procent.
– E-handeln hade en bra månad bakom sig med en mycket god ökning på dryga sju procent. När vi nu går till halvtidsvila i dessa fotbollstider kan vi summera ihop första halvåret: kläder har ett litet plus på 0,2 procent medan skor har gått lysande med en ökning på 4,7 procent. E-handeln har enligt våra mätningar överraskande minskat med två procent, säger Svensk Handels Stils branschordförande, Mikael Sandström.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Filippa K lanserar ny e-handel - superwebben tar över

Skiftet är här.

Annons
Annons
Flygstoppet för Boeing kan påverka global <nobr>e-handel</nobr>

Flygstoppet för Boeing kan påverka global e-handel

Vanligt med e-handelspaket på passagerarplan.

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Ännu en e-handlare växlar upp till den hypersnabba webben

Vill bli en föregångare inom omnikanalhandel.

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

H&M först ut när Instagram lanserar egen checkout

Instagram fångar hela e-handeln i sin app.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Ehandel.se startar Ehandel Academy

Premiär i vår: Ehandel.se startar Ehandel Academy

Komplett kursprogram för alla som arbetar med e-handel.

E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Annons
Annons
Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta