Specialbehandlar Google stora företag?

New York Times publicerade i helgen en lång artikel om det amerikanska företaget JCPenney som bland annat säljer kläder. Under förra årets julhandel visade det sig att JCPenney tog över förstaplatsen på en stor mängd sökord hos Google, allt ifrån "bedding" och "dresses". Även om dessa sökord har viss koppling till JCPenney så var det uppenbart att de inte borde ligga på första plats. Efter att New York Times bett en SEO-firma analysera Penneys sökresultat visade det sig snabbt att de, eller firman de anlitat, använt sig av så kallade "Black Hat"-metoder för att forcera upp sina sidor i sökresultaten. De hade helt enkelt skaffat inlänkar till sin sida via otillåtna medel, icke-naturliga inlänkar köpta eller skapade av SEO-bolaget.

Det spekuleras givetvis i om JCPenney var medveten om dessa fula metoder som användes för att manipulera sökresultaten. Även om det är möjligt att de var omedvetna om SEO-bolagets metoder så finner vi detta ganska långsökt. JCPenney förnekar givetvis att de haft någon vetskap om vad som skett.

Annons

Nu till det ännu mer kontroversiella. Alla vi som någon gång pysslat med sökmotoroptimering vet vad Google gör när de upptäcker att någon försökt manipulera sökresultaten. De använder sin allsmäktiga makt och stänger i princip av dessa sidor. Detta var inte fallet med JCPenney. Google har givetvis justerat JCPenneys sökresultat men någon avstängning har inte kommit på tal. Det är också mycket suspekt att Google inte kommit på detta själva utan att NY Times behövt påpeka det hela. Google har oftast stenkoll på manipuleringar i denna storleksordning som det handlar om i fallet JCPenney.

Konspirationsteorierna hopar sig

Konspirationsteorierna här grundar sig på att Google har listat JCPenney som en av de största annonsköparna hos Google och att de därmed har specialbehandlat företaget. JCPenney sägs spendera 2,46 miljoner dollar, i månaden, på sökmotormarknadsföring via Google. EU har även startat en undersökning kring detta och frågar ut företag om de någon gång känt att deras sökresultat påverkas efter att de börjat köpa annonser hos Google.

En frontfigur hos Google vid namn Matt Cutts som ofta uttalar sig kring frågor som denna har valt att inte kommentera JCPenney-fallet. Han har dock innan, 2006, skrivit om BMW och deras försök att manipulera sökresultat. BMW blev även i detta fall helt avstängda en tid.

Även om konspirationsteorierna i detta fall visar sig vara helt ogrundade måste vi påstå att en hund ligger begraven i denna historia. Ni kan läsa originalartikeln här i NY Times. Ecommerce Times har även en kortare sammanfattning med viss uppföljning.

I fall att du nu är orolig över vad ditt SEO-bolag eller vad du själv får och inte får göra så har GetElastic en kort guide hur man undviker Googles skamvrå. För Google lär inte ha silkeshandskarna på om du gör som JCPenney, du kommer med största sannolikhet bli avstängd.

Annons