Specialkampanj ska lösa den akuta chaufförsbristen

"Det blir klämma och känna på lastbilar".

När e-handeln växer ökar även leveranserna, men det har lett till ett problem. Nämligen bristen på yrkeschaufförer. Redan i somras kunde vi på Ehandel.se berätta om hur e-handeln drabbas när för få väljer att bli yrkeschaufförer, samtidigt som många i branschen går i pension.

LÄS ÄVEN: Bristen på chaufförer allt mer akut - "finns ingen quickfix"

Annons

Politikernas plan för att lösa problemet byggde på bland annat yrkesvuxenutbildningar och CSN-lån för körkort.

LÄS ÄVEN: Akut chaufförsbrist - här är politikernas krisplan

"Kan bli riktigt inspirerande"

Men i väntan på att nya regler ska få ordning på transportkrisen, väljer nu aktörer i branschen att själva göra slag i saken. Tillsammans med Arbetsförmedlingen och Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, ska nämligen ett antal privata och kommunala gymnasieskolor gå samman och arrangera en gemensam kampanj för att locka ungdomar till chaufförsyrket.

Planen är att under två dagar i april bjuda in till "prova på"-dagar där intresserade personer får lära sig mer om ett yrkesliv på vägarna. Bland annat kommer ett antal transportföretag att vara på plats för att "visa upp sina företag", heter det i ett pressmeddelande.

- Det blir klämma och känna på lastbilar, träffa transportföretag, bli informerad av lärare och utbildningsanordnare, men även möten med gymnasieelever som nu går utbildningen. Äldre före detta elever som nu är ute i arbetslivet är också inbjudna för att dela med sig av sina erfarenheter. Därpå en avslutande rekryteringsdag som hålls av arbetsförmedlingen och företag. Vi tror detta kan bli riktigt inspirerande dagar som förhoppningsvis leder till att fler väljer yrkesförarrollen, säger Börje Lundén som är marknadschef på Yrkesplugget.

Får jobb direkt

Arbetsförmedlingen, som har identifierat transportnäringen som en bransch med många jobb i, skriver i pressmeddelandet att unga personer som väljer att bli chaufförer kan se fram emot jobb direkt efter utbildningen.

- Vi gör den här satsningen gemensamt för att inspirera och presentera våra olika utbildningsmöjligheter till ungdomar och vuxna som är på gång att göra ett första yrkesval eller byta yrke, säger Elisabeth Dahlin Högman, regional samordnare på Arbetsförmedlingen.

Transportbranschens skolkampanj äger rum i Stockholm den 12-13 april.

Annons

Annons