Annons

Specter på e-handlarnas sida i fighten om kunderna Björn Lindegren och Lennart Samsson på Specter

Emeet: Specter på e-handlarnas sida i fighten om kunderna

2017-10-06 07:00

Hjälper e-handlarna att planera för tiodubbel tillväxt - och gör det nu möjligt att använda deras kassasystem på en Mac.

I samarbete med Ehandel.se Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners. 

Flitiga Emeet-deltagare känner igen leverantören Specter som en trogen partner. För bolaget, som bistår e-handlarna med affärssystem, har konferensen kommit att bli något av en tradition. När årets sista Emeet går av stapeln i Stockholm den 19 oktober är Specter förstås på plats igen - denna gång med bland annat en nyutvecklad butikskassa i bagaget.

- Vi gillar Emeets upplägg med att alla som deltar kan få nya lärdomar av varandra. Emeet är helt enkelt det bästa eventet för utbyte av erfarenheter mellan både små och stora e-handelsbolag och leverantörer, säger Lennart Samsson, VD för Specter.

Många av Specters kunder arbetar med omnikanal, och företaget har därför gått dem till mötes med en ny butikskassa. Den har fått namnet Specter POS (Point of Sale) och är anpassad just för omnihandel. Den riktar sig framför allt till butiker och mindre kedjor som också vill öka sin försäljning på nätet.

Ny kassa fungerar med Mac

Alla Specters kunder kan bland annat erbjuda Click & Collect och se aktuella lagersaldon, men med den nya kassan finns även den efterlängtade möjligheten att hantera det hela i en Mac-kassadator.

- Ett femtiotal av våra kunder som driver omnihandel är redan igång och kör Specter POS, resten av kunderna kommer att få uppdateringen till Specter POS löpande. Ny funktionalitet utvecklas löpande baserat på kundbehov. Ett flertal kunder har nu bytt till Mac som kassadator, vilket varit väldigt efterfrågat under några års tid, berättar Björn Lindegren, en av Specters produktägare.

De båda anser att trenden där allt fler vill kombinera sin e-handel med fysiska butiker, eller vice versa, är en extra intressant utveckling att följa just nu.

- Det gäller även varumärken som traditionellt sålt enbart via återförsäljare, där börjar man sälja direkt mot konsument både online och i egna butiker. Detta i kombination med både möjligheter och hot kring att konsumenter handlar alltmer över landsgränserna gör att konkurrensen om kunderna hårdnar allt mer. Det blir spännande att följa hur detta påverkar affärsmodellerna inom handeln i framtiden, säger Björn Lindegren.

Click&Collect-fördel mot andra system

Specter har tidigare varit inne på att affärssystem ofta bidrar starkt till tillväxten hos e-handelsföretag, och som vi berättade förra året är det inte ovanligt att bolagets kunder tiodubblar i storlek under relativt kort tid. Specter tror själva att det bland annat är just fokuset på omnikanal som ligger bakom deras kunders tillväxt.

Annons
Annons
- En orsak är vårt erbjudande att kunna koppla samman e-handel, fysisk butik och till exempel grossistförsäljning till ett samlat system för alla transaktioner, i realtid. Exempelvis har stöd för Click & Collect mot olika lager och butiker funnits i våra system under många år. Detta är något “gammelsystemen” har väldigt svårt för att klara av, helt enkelt, konstaterar Lennart Samsson.

Vilken skulle ni säga är er största utmaning?

- En av de största utmaningarna för oss som leverantör av standardsystem för över tusen kunder är att så bra som möjligt tillgodose kundernas behov. Trots att våra kunder har liknande grundbehov så skiljer sig behoven en del beroende på bransch, vilka säljkanaler man använder och om man säljer till privatpersoner eller andra företag, säger Lennart Samsson.

Tar med omni-handlare till Emeet

Till Emeet planerar Specter i år att ta med ett företag som driver omnihandel - vilket det handlar om kommer att avslöjas på plats i Stockholm. 

- De kommer dela med sig av deras erfarenheter kring utmaningar med att sälja både online och “offline”. Vi hoppas det skall bli lärorikt och leda till givande diskussioner för alla som deltar på sessionen, säger Björn Lindegren.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
E-handelskonferensen NXT:

E-handelskonferensen NXT: "Kommer bli störst i Norden"

Går av stapeln i Oslo den 4 juni.

Annons
Annons
ASOS:

ASOS: "Frankrike och Tyskland är utmanande"

Ökade försäljningen med 13 procent.

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Ny tjänst från Wish - siktar på leverans samma dag i Sverige

Svenska butiker kan nu ansöka till "framtidens handel".

Dollarstore om e-handeln:

Dollarstore om e-handeln: "En minst sagt magisk start"

Berättar om sin första vecka som e-handlare.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

NA-KD öppnar ny butik:

NA-KD öppnar ny butik: "Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

"Det är något speciellt att ta på grejerna".

Nu är Dollarstores <nobr>e-handel</nobr> live

Nu är Dollarstores e-handel live

Öppen för beställningar.

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Kompletts mobilsatsning skrotas efter knappt tre år

Stänger ännu en avdelning.

Annons
Annons
Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

Telefonshoppens rekordår: Sålde för över 300 miljoner

65 miljoner mer än 2017.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta