Annons

Specter på e-handlarnas sida i fighten om kunderna Björn Lindegren och Lennart Samsson på Specter

Emeet: Specter på e-handlarnas sida i fighten om kunderna

2017-10-06 07:00

Hjälper e-handlarna att planera för tiodubbel tillväxt - och gör det nu möjligt att använda deras kassasystem på en Mac.

I samarbete med Ehandel.se Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners. 

Flitiga Emeet-deltagare känner igen leverantören Specter som en trogen partner. För bolaget, som bistår e-handlarna med affärssystem, har konferensen kommit att bli något av en tradition. När årets sista Emeet går av stapeln i Stockholm den 19 oktober är Specter förstås på plats igen - denna gång med bland annat en nyutvecklad butikskassa i bagaget.

- Vi gillar Emeets upplägg med att alla som deltar kan få nya lärdomar av varandra. Emeet är helt enkelt det bästa eventet för utbyte av erfarenheter mellan både små och stora e-handelsbolag och leverantörer, säger Lennart Samsson, VD för Specter.

Många av Specters kunder arbetar med omnikanal, och företaget har därför gått dem till mötes med en ny butikskassa. Den har fått namnet Specter POS (Point of Sale) och är anpassad just för omnihandel. Den riktar sig framför allt till butiker och mindre kedjor som också vill öka sin försäljning på nätet.

Ny kassa fungerar med Mac

Alla Specters kunder kan bland annat erbjuda Click & Collect och se aktuella lagersaldon, men med den nya kassan finns även den efterlängtade möjligheten att hantera det hela i en Mac-kassadator.

- Ett femtiotal av våra kunder som driver omnihandel är redan igång och kör Specter POS, resten av kunderna kommer att få uppdateringen till Specter POS löpande. Ny funktionalitet utvecklas löpande baserat på kundbehov. Ett flertal kunder har nu bytt till Mac som kassadator, vilket varit väldigt efterfrågat under några års tid, berättar Björn Lindegren, en av Specters produktägare.

De båda anser att trenden där allt fler vill kombinera sin e-handel med fysiska butiker, eller vice versa, är en extra intressant utveckling att följa just nu.

- Det gäller även varumärken som traditionellt sålt enbart via återförsäljare, där börjar man sälja direkt mot konsument både online och i egna butiker. Detta i kombination med både möjligheter och hot kring att konsumenter handlar alltmer över landsgränserna gör att konkurrensen om kunderna hårdnar allt mer. Det blir spännande att följa hur detta påverkar affärsmodellerna inom handeln i framtiden, säger Björn Lindegren.

Click&Collect-fördel mot andra system

Specter har tidigare varit inne på att affärssystem ofta bidrar starkt till tillväxten hos e-handelsföretag, och som vi berättade förra året är det inte ovanligt att bolagets kunder tiodubblar i storlek under relativt kort tid. Specter tror själva att det bland annat är just fokuset på omnikanal som ligger bakom deras kunders tillväxt.

Annons
Annons
- En orsak är vårt erbjudande att kunna koppla samman e-handel, fysisk butik och till exempel grossistförsäljning till ett samlat system för alla transaktioner, i realtid. Exempelvis har stöd för Click & Collect mot olika lager och butiker funnits i våra system under många år. Detta är något “gammelsystemen” har väldigt svårt för att klara av, helt enkelt, konstaterar Lennart Samsson.

Vilken skulle ni säga är er största utmaning?

- En av de största utmaningarna för oss som leverantör av standardsystem för över tusen kunder är att så bra som möjligt tillgodose kundernas behov. Trots att våra kunder har liknande grundbehov så skiljer sig behoven en del beroende på bransch, vilka säljkanaler man använder och om man säljer till privatpersoner eller andra företag, säger Lennart Samsson.

Tar med omni-handlare till Emeet

Till Emeet planerar Specter i år att ta med ett företag som driver omnihandel - vilket det handlar om kommer att avslöjas på plats i Stockholm. 

- De kommer dela med sig av deras erfarenheter kring utmaningar med att sälja både online och “offline”. Vi hoppas det skall bli lärorikt och leda till givande diskussioner för alla som deltar på sessionen, säger Björn Lindegren.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
<nobr>E-handelsgänget</nobr> halvvägs:

E-handelsgänget halvvägs: "Det börjar hända saker"

Inkubatorns deltagare om att hitta sin egen e-handelsväg.

1
Annons
Annons
Avslöjar: Här är Rebecca Brodds nya jobb

Avslöjar: Här är Rebecca Brodds nya jobb

Får toppjobb hos byggjätten.

PostNord i trubbel - hittar ingen ny ordförande

PostNord i trubbel - hittar ingen ny ordförande

Tänkt ersättare såg jobbet som ett "självmordsuppdrag".

E-handeln konkurrerar ut kedja - stänger alla butiker

E-handeln konkurrerar ut kedja - stänger alla butiker

23 000 anställda berörs.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Vinstras och försäljningstapp för byggjätten under Q1

Vinstras och försäljningstapp för byggjätten under Q1

Beskedet: "Vi ska växa vår e-handel".

Tonerkungen gör comeback som byggherre åt <nobr>e-handlarna</nobr>

Tonerkungen gör comeback som byggherre åt e-handlarna

"Jag har ju fördelen av att ha fått insikt i e-handeln genom åren".

1
Annons
Annons
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

MYoroface AB söker:

E-commerce manager

WellNOx Health AB söker:

Ansvarig Digital Media

Polarpumpen AB söker:

Polarpumpen.se söker Content Writer

Elodie Details AB söker:

Digital Retail Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta