Annons

Specter på e-handlarnas sida i fighten om kunderna Björn Lindegren och Lennart Samsson på Specter

Emeet: Specter på e-handlarnas sida i fighten om kunderna

2017-10-06 07:00

Hjälper e-handlarna att planera för tiodubbel tillväxt - och gör det nu möjligt att använda deras kassasystem på en Mac.

I samarbete med Ehandel.se Event genomför vi vid utvalda tillfällen intervjuer med partners. 

Flitiga Emeet-deltagare känner igen leverantören Specter som en trogen partner. För bolaget, som bistår e-handlarna med affärssystem, har konferensen kommit att bli något av en tradition. När årets sista Emeet går av stapeln i Stockholm den 19 oktober är Specter förstås på plats igen - denna gång med bland annat en nyutvecklad butikskassa i bagaget.

- Vi gillar Emeets upplägg med att alla som deltar kan få nya lärdomar av varandra. Emeet är helt enkelt det bästa eventet för utbyte av erfarenheter mellan både små och stora e-handelsbolag och leverantörer, säger Lennart Samsson, VD för Specter.

Många av Specters kunder arbetar med omnikanal, och företaget har därför gått dem till mötes med en ny butikskassa. Den har fått namnet Specter POS (Point of Sale) och är anpassad just för omnihandel. Den riktar sig framför allt till butiker och mindre kedjor som också vill öka sin försäljning på nätet.

Ny kassa fungerar med Mac

Alla Specters kunder kan bland annat erbjuda Click & Collect och se aktuella lagersaldon, men med den nya kassan finns även den efterlängtade möjligheten att hantera det hela i en Mac-kassadator.

- Ett femtiotal av våra kunder som driver omnihandel är redan igång och kör Specter POS, resten av kunderna kommer att få uppdateringen till Specter POS löpande. Ny funktionalitet utvecklas löpande baserat på kundbehov. Ett flertal kunder har nu bytt till Mac som kassadator, vilket varit väldigt efterfrågat under några års tid, berättar Björn Lindegren, en av Specters produktägare.

De båda anser att trenden där allt fler vill kombinera sin e-handel med fysiska butiker, eller vice versa, är en extra intressant utveckling att följa just nu.

- Det gäller även varumärken som traditionellt sålt enbart via återförsäljare, där börjar man sälja direkt mot konsument både online och i egna butiker. Detta i kombination med både möjligheter och hot kring att konsumenter handlar alltmer över landsgränserna gör att konkurrensen om kunderna hårdnar allt mer. Det blir spännande att följa hur detta påverkar affärsmodellerna inom handeln i framtiden, säger Björn Lindegren.

Click&Collect-fördel mot andra system

Specter har tidigare varit inne på att affärssystem ofta bidrar starkt till tillväxten hos e-handelsföretag, och som vi berättade förra året är det inte ovanligt att bolagets kunder tiodubblar i storlek under relativt kort tid. Specter tror själva att det bland annat är just fokuset på omnikanal som ligger bakom deras kunders tillväxt.

Annons
Annons
- En orsak är vårt erbjudande att kunna koppla samman e-handel, fysisk butik och till exempel grossistförsäljning till ett samlat system för alla transaktioner, i realtid. Exempelvis har stöd för Click & Collect mot olika lager och butiker funnits i våra system under många år. Detta är något “gammelsystemen” har väldigt svårt för att klara av, helt enkelt, konstaterar Lennart Samsson.

Vilken skulle ni säga är er största utmaning?

- En av de största utmaningarna för oss som leverantör av standardsystem för över tusen kunder är att så bra som möjligt tillgodose kundernas behov. Trots att våra kunder har liknande grundbehov så skiljer sig behoven en del beroende på bransch, vilka säljkanaler man använder och om man säljer till privatpersoner eller andra företag, säger Lennart Samsson.

Tar med omni-handlare till Emeet

Till Emeet planerar Specter i år att ta med ett företag som driver omnihandel - vilket det handlar om kommer att avslöjas på plats i Stockholm. 

- De kommer dela med sig av deras erfarenheter kring utmaningar med att sälja både online och “offline”. Vi hoppas det skall bli lärorikt och leda till givande diskussioner för alla som deltar på sessionen, säger Björn Lindegren.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Modehandlaren om att starta TV-kanal på Instagram

Ny het funktion.

Annons
Annons
Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Happy Socks-grundarnas nya näthandelsprojekt i kris

Utförsäljning med 50 procents rea i e-handeln.

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Svenskt företag fälls för omslagsbild på Facebook

Fruktfajt med fällande utgång.

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Adlibris storsatsar på nytt lager - bygger ut med 5300 kvadrat

Kan bli större än Apoteas.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

Så ska MediaMarkt krossa konkurrenterna - erbjuder hämtning efter 30 minuter

"Handlar framförallt om att tillgodose kundens behov".

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Elgigantens e-handel ökade med 32 procent

Kedjan har en tredjedel av den svenska elektronikmarknaden.

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Gravtester och alkomätare i söktoppen hos Fyndiq just nu

Men vad folk faktiskt köper är en annan femma.

Annons
Annons
Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Whiteboards för en halv miljon när e-handlare crowdfundar

Finansierat kampanjen med 189 procent.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportamore söker:

Purchaser (Sportswear)

Tenson söker:

E-commerce Manager

Viron Media AB söker:

Webmaster

Lagerhaus AB söker:

Community Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta