Sportamore kommenterar bokslut med stark tillväxt

Sport och modebutiken på nätet, Sportamore, släppte i dagarna sitt bokslut för 2011. De är ofta lite hemliga med sina siffror men nu får vi veta att de växt från 15 miljoner i omsättning 2010, till 68 miljoner 2011.

Sportamores siffror för 2011 kan ses här hos allabolag. De gör en rätt stor förlust men detta är vad vi förstår en del av planen. Vi tänkte dock passa på att ställa några frågor till Sportamore. Med tanke på att det är ett e-handelsföretag i stark expansionsfas är det svårt att få en bild av om de är nöjda eller ej med tillväxten.

Låt oss se vad Joakim Friedman, marknadschef på Sportamore, har att säga om utfallet för 2011 och en del annat.

Annons


Ni har varit lite hemlighetsfulla kring er finansiella situation men nu är ert bokslut ute för 2011. Någon spontan kommentar kring siffrorna, är ni nöjda med hur det har gått?

Vi är glada över vår fina omsättningsutveckling. Vi har överträffat de mål vi satte upp för 2011 vilket känns väldigt roligt, speciellt med tanke på att det inte var någon lysande höst för sportbranschen som helhet. Det har varit ett spännande år på många sätt och en snabb tillväxttakt ställer förstås höga krav på organisationens förmåga att utveckla och anpassa sig till nya förutsättningar. I ett sådant läge är det avgörande att ha rätt medarbetare i sitt team, något vi är stolta över att ha.


Joakim Friedman var med och grundade Sportamore

Vad räknar ni med att omsätta detta år?

Vi räknar med en fortsatt hög tillväxtakt men vi kan idag inte kommentera målet för helåret 2012.

Annons

Vi har haft livliga diskussioner på Ehandel.se kring att växa på bekostnad av vinsten eller att leva på sin e-handel. Vad skulle du säga er strategi är? Även om det uppenbarligen handlar om att växa.

Vi tror att vi skapar bäst värde för våra aktieägare genom att fokusera på tillväxt. Det är vår bedömning att vi kommer ha bättre förutsättningar att leverera god lönsamhet med en större omsättning i ryggen. Det finns inget generellt rätt eller fel, det kan vara lika riktigt att fokusera på lönsamhet; allt beror på var bolaget befinner sig i sin utvecklingscykel, vilka ekonomiska förutsättningar man har och vilken strategi man valt.

När förväntar ni er att nå break-even?

Det kan jag tyvärr inte kommentera.

Börjar det bli trångt på lagret med er starka tillväxt och hur ser lagersituationen ut egentligen?

Vårt lagerteam gör ett fantastiskt jobb. Just nu ligger vi på en nivå närmare 200% av den ursprungligen beräknade kapaciteten för våra 1200 kvm lager så det är klart att det är riktigt trångt och att förutsättningarna för effektiv logistik inte varit de bästa. Därför ser vi med glädje fram emot den stundande flytten till nytt lager. Detta kommer vara en avgörande faktor för att möjliggöra vår fortsatta tillväxt.

Kan ni delge någon information om orderflödet, hur många order går t.ex. ut varje dag?

I juni skickade vi ca 25 000 paket. Det är en tillväxt om nästan 200% mot föregående år.

Vi skrev nyligen om er första reklamfilm. Har ni sett någon effekt av denna ännu och hur ser ni på TV-reklam i stort?

Vi har väldigt högt ställda förväntningar på snabb avkastning för alla marknadsaktiviteter vi gör, men när det gäller effekten av TV-reklam så ser vi på det med ett mer långsiktigt perspektiv. Att räkna hem det på första kronan är väldigt svårt. Däremot är jag övertygad om att vår TV-reklam adderar andra mer mjuka värden som förhoppningsvis hjälper till att ytterligare stärka Sportamores position på marknaden.


Ett stort tack till Joakim för att han tog sig tid att svara på våra frågor. Det ska bli intressant att se vad Sportamore kan göra framöver på denna marknad. Speciellt med tanke på att de stora jättarna har vaknat upp och insett att e-handel är framtiden.

Vill ni se Sportamores reklamfilm hittar ni den här.

Annons