Sportamore nära 240 miljoner i Q1: ”Vi vill mer”

"Strax under det intervall vi kommunicerat".

En tillväxt på 13,3 procent och en omsättning på 237,7 miljoner kronor. Så ser facit ut när Sportamore i dag redovisar sina siffror för årets första kvartal. Siffrorna är något lägre än vad Sportamore hade räknat med.

- Vi vill mer, och även om detta är en försäljningstillväxt som ligger strax under det intervall vi kommunicerat i våra uppdaterade finansiella mål, ser vi inte att kvartalets tillväxt påverkar vår förmåga att leverera tillväxt i enlighet med våra finansiella mål på årsbasis, skriver företaget i ett pressmeddelande.

Annons

Under kvartalet uppges Sportamores orderingång ha ökat samtidigt som snittordervärdet minskade, vilket företaget bland annat härleder till det varma vårvädret. Samtidigt rapporterar e-handlaren att antalet aktiva kunder har ökat till över en miljon och att så många av 40 procent av dem dessutom återkommer inom 90 dagar från sitt föregående köp.

- Noterbart är också att kundanskaffningskostnaden i absoluta tal och livstidsvärdet per kund fortsätter att vara stabila över tid medan marknadsföringskostnader som andel av omsättning ökar i perioden. Detta är ett direkt resultat av lägre snittorder men baserat på ett stabilt livstidsvärde per kund satsar vi aktivt på fortsatt nykundsanskaffning.

Vände till röda siffror

Under de senaste åren har Sportamore gjort flera investeringar i bland annat sin logistik, vilket har kommit att påverka resultatet negativt. Det första kvartalet landade bolagets EBIT-marginal på minus 9,8 miljoner kronor, vilket kan jämföras med plus 1,3 miljoner samma period förra året.

Företaget menar dock att investeringarna följer tillväxten på ett bra sätt, och att satsningarna kommer att ett resultera i svarta siffror inom kort.

- Vi vidmakthåller att 2019 på helårsbasis väntas generera förbättrat resultat jämfört med 2018 samtidigt som kundbasens starka tillväxt ökar den framtida potentialen. Vi gör också bedömningen att fortsatt effektivisering kommer att bidra till förbättrad kostnadsstruktur under kommande kvartal.

LÄS ÄVEN: Sportamore tar klivet utanför Norden - här är nästa land

Annons