Sportamore nära 760 miljoner men tillväxten saktar in

Ökade försäljningen med knappt 7 procent förra året.

Med intäkter på drygt 260 miljoner kronor under det fjärde kvartalet och knappt 760 miljoner för helåret 2017, kan Sportamore lägga ett stabilt år till handlingarna. Både för kvartalet och för året som helhet visar företaget upp ökningar.

Tillväxten sker dock inte i samma takt som tidigare. Under Q4 ökade försäljningen med 5,8 procent, vilket kan jämföras med att bolaget mellan 2015 och 2016 ökade med nära 40 procent under det fjärde kvartalet.

Annons

För helåret ser utvecklingen liknande ut. Då landade försäljningstillväxten på 6,8 procent, vilket kan jämföras med drygt 29 procent året innan.

Förväntar sig vändning i år

I ett pressmeddelande berättar Sportamore att 2017 förde med sig en del satsningar på “att skapa förutsättningar för fortsatt tillväxt”. Som exempel nämner företaget sitt automatiska lager, som invigdes under året.

LÄS ÄVEN: Sportamore tar in 90 miljoner till sitt robotlager

- Efter vår flytt till en ny modern logistikanläggning med tillhörande investering i automation av logistikfunktionen ser vi nu positiva effekter på verksamheten. Under Cyber Week skickades över 100 000 order problemfritt till våra kunder utan avkall på leveranstid. Under fjärde kvartalet har vi också levererat in dubbelt så mycket varor som vi gjorde under motsvarande period 2016 och byggt upp ett större produktutbud än någonsin tidigare, skriver Sportamores vd Johan Ryding i en kommentar till bokslutet. 

Allt sammantaget förväntas lagerinvesteringen och det utökade sortimentet leda till att försäljningen tar ny fart under det här året.

- Det starkare utbudet och ett fokus som nu återigen är till fullo inriktat på försäljning har lett till en acceleration i tillväxttakt och under januari 2018 växer den totala omsättningen med 25 procent mot föregående år, detta i en marknad där såväl sko- som konfektionsmarknaden uppvisat negativa tillväxttal, fortsätter Johan Ryding.

LÄS ÄVEN: Sportamore i leveranskaos efter olycka med grävmaskin

App ska ge personlig upplevelse

Under 2018 tänker Sportamore dessutom utöka sina ansträngningar för att ge kunderna det lilla extra. Redan nu ser företaget en stor efterfrågan på hemleverans på kvällstid, och under 2018 ska det fraktalternativet göras till standard.

Annons

- Redan i dag går 22 procent av paketen i Stockholmsområdet hela vägen hem till kundens dörr. I närtid lanserar vi också en app med större möjligheter att få en personlig upplevelse och vi fortsätter vår satsning på rörligt innehåll och omfattande produkttester.

Sportamores resultat för helåret (justerad EBITDA) uppgår till 5,2 miljoner kronor, vilket är ett tapp från de 19,5 miljoner samma post slutade på föregående år.

Annons