Sportamore ökar med 40 procent och fortsätter gå plus

Sportamore inleder året med fortsatt tillväxt och lönsamhet.

När Sportamore presenterade resultatet för 2015 kunde man för första gången visa upp sitt första lönsamma helår. 2016 har fortsatt i samma anda och e-handelsbolaget kan under årets första kvartal visa upp ett resultat efter skatt på 1 miljon kronor (-16,6).

Samtidigt kan sporthandlaren redovisa en försäljning på 145,1 miljoner kronor under perioden, en ökning med 40 procent jämfört med föregående år.

Annons

– Tillväxttakten ökade jämfört med föregående år och försäljningen i perioden växte med hela 40 procent i ett kvartal som präglats av varierade väderförutsättningar och inkluderar den handelsmässigt svaga påsken, säger Johan Ryding, VD Sportamore.

600 000 aktiva kunder

Ryding kan även konstatera att bolaget inte bara går med vinst i Sverige utan i bolaget som helhet, samt att man under perioden stärkt sin ställning på samtliga nordiska marknader. I början av mars lanserades även Sportamore Outlet, en separat sajt med fokus på låga priser som innebär att man kan nå ytterligare en kategori kunder.

– Under första kvartalet växte vår aktiva kundstock med 40 000 kunder jämfört med fjärde kvartalet 2015 och bolaget har nu totalt 600 000 aktiva kunder, säger Johan Ryding.

Annons