Sportamore springer snabbt men går fortsatt back

Sportamore kan visa upp en försäljningsökning på 51 procent till 131,5 miljoner kronor under det andra kvartalet.

Under årets första tre månader kunde Sportamore visa upp en försäljningstillväxt på 28 procent. Årets andra kvartal blev ännu mer imponerande med en tillväxt på hela 51 procent. Något som innebär att försäljningen landade på 131,5 miljoner kronor under perioden. Att jämföra med 87 miljoner kronor för andra kvartalet 2014.

– Årets andra kvartal har för Sportamore inneburit en kraftigt ökad tillväxttakt jämfört med såväl föregående kvartal som föregående år. Det är tydligt att våra intensifierade marknadsföringssatsningar har haft avsedd effekt, säger Sportamores VD, Johan Ryding.

Annons

Trots den fina tillväxten landar rörelseresultatet på -11 miljoner kronor under andra kvartalet, att jämföra med ett positivt resultat på 0,4 miljoner kronor föregående år.

– Resultatförsämringen reflekterar kalkylerade och substantiella fortsatta satsningar på anskaffning av nya kunder i samtliga marknader, säger Johan Ryding.

800 miljoner nästa år

Enligt Sportamore är bolagets finansiella position fortsatt stark och kassan uppgår på balansdagen till 60 miljoner kronor. Lagervärdet vid periodens slut uppgick till 94,2 miljoner.

Samtidigt har den löpande lageromsättningshastigheten förbättras under perioden jämfört med föregående år och varulagret är fortsatt kurant.

– Sportamores överordnade målsättningen under 2015 är att fortsätta leverera försäljningstillväxt och ökande marknadsandelar på samtliga marknader. Tillväxtorienterade satsningar kommer att tillåtas att belasta resultatet, primärt för segmentet Övriga Norden, under andra halvåret 2015, säger Johan Ryding.

Sportamores långsiktiga finansiella målsättning är att omsätta 800 miljoner kronor under 2016 och att ha en god intjäningsförmåga, det vill säga ett positivt nettoresultat på helårsbasis.

Annons