Sportamores BF-fest: 120 000 order och 30 000 nya kunder

Cyber Monday blev extra bra.

Under gårdagen kunde vi rapportera att årets Black Friday tappade till förmån för en växande Black Week. Allt fler passar helt enkelt på att handla tidigt i veckan, vilket gör att fredagen och helgen tappar lite fart.

LÄS ÄVEN: Kraftig ökning för Black Friday - Cyber Monday en besvikelse

Annons

"Jämnare över veckan än tidigare år"

En e-handlare som märkte av just detta är Sportamore, som i ett pressmeddelande skriver om "förändrade handelsmönster" runt Black Friday.

- Handelsmönstret och orderingången har i år fördelats jämnare över veckan än tidigare år då orderinflödet varit mer koncentrerat till just Black Friday, skriver företaget.

Sportamore rapporterar dock en stark tillväxt i samband med Black Friday och dagarna runtomkring. Enligt våra beräkningar blev Cyber Monday den här gången inte samma positiva överraskning som under förra året, men hos Sportamore levererade dagen med råge.

- Vi har under Black Friday Week välkomnat över 30 000 nya kunder, vilket motsvarar drygt 30 procent av kvartalets ackumulerade nykundstillväxt. Samtidigt har vi tagit över 120 000 kundorder där tillväxten för Cyber Monday blev särskilt utmärkande med 71 procent jämfört med föregående år, säger Johan Ryding, vd på Sportamore, i en kommentar.

15 timmar från order till skeppning

Trots det stora antalet order ska Sportamore ha lyckats hålla en hög nivå på servicen till sina kunder.

- Genomsnittlig hanteringstid från orderläggning till skeppning har för order lagda under Black Friday Week uppgått till 15 timmar. Detta visar att våra satsningar på att en etablera skalbar och effektiv teknisk och logistisk infrastruktur varit framgångsrika och att vi nu är väl rustade för att hantera framtida tillväxt. Nu ser vi fram emot årets julhandel som vi förväntar oss kommer bli den största i bolagets historia, säger Johan Ryding.

Annons