Annons

Sportjätten ska ta nästa kliv med sin första digitala chef Nike

Sportjätten ska ta nästa kliv med sin första digitala chef

2016-02-12 09:27

Nike ska omsätta 7 miljarder dollar online år 2020, och för att nå dit har företaget nu utsett sin första Chief Digital Officer.

Nikes e-handel växer så att det knakar och försäljningen på nätet ökade med 50 procent under sportjättens andra kvartal för räkenskapsåret 2016. Nike bryter sällan ut några siffror för sin onlineförsäljning men under 2015 ska företaget ha sålt för drygt 1 miljard dollar på nätet, cirka 3,9 procent av Nikes totala omsättning.

Den siffran ska växa rejält, något man inte heller sticker under stol med, och Nike har som uttalat mål att omsätta 7 miljarder dollar online under 2020. För att nå målet har man nu utsett Adam Sussman, som varit Nikes head of global strategy and development sedan 2014, till chief digital officer.

En titel som tidigare inte funnits på Nike och Sussman kommer bland annat att bli ansvarig för företagets digitala produkter och tjänster på Nike.com, Nike Plus lojalitetsprogram och varumärkets olika digitala plattformar.

Nya länder på gång

Nike har under de senaste åren satsat stort på sin e-handel och har spenderat betydande resurser för att bygga upp Nike.com och Nike ID. En e-handelsplats som gör det möjligt för idrottare att anpassa sina Nike-produkter och tillbehör.

Annons
Annons

Under 2015 har man även förbättrat sina nätbutiker och app, samt lanserat lokala e-handelssajter i Kanada, Schweiz och Norge. Under de kommande månaderna kommer man att rulla ut lokala satsningar i Mexiko, Turkiet och Chile.

Något som innebär att Nike idag har totalt 44 lokala e-handelssajter samt en sajt för Afrika och en för Mellanöstern.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons

Pricerunner ska växa med 30 nya medarbetare

Prisjämförelsesajten är på rekryteringsoffensiv och bolagets nye VD, Nicklas Storåkers, tror på en ljus framtid.

Annons
Annons
Studentapan lanserar ett

Studentapan lanserar ett "Airbnb" för studenter

Studentföretagets nya plattform ska göra det enklare för privatpersoner att hyra ut lediga lägenheter och rum till studenter.

Den globala näthandeln närmar sig 2 biljoner dollar

Den globala näthandeln närmar sig 2 biljoner dollar

Kina står nu för nästan hälften av världens e-handel som i år väntas nå 1,9 biljoner dollar, en siffra som ökar till 4 biljoner år 2020.

Anders Elfving ska locka starka varumärken till Reve

Anders Elfving ska locka starka varumärken till Reve

Shoppingappen rekryterar Anders Elfving som ny kommersiell chef.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord lovar att ringa vid hemleverans

PostNord lovar att ringa vid hemleverans

Bättre hemleveranser utlovas av fraktbolaget.

Fikabox har tömt kistan - inleder rekonstruktion

Fikabox har tömt kistan - inleder rekonstruktion

Den nyttiga snacksboxen har trots en lyckad crowdfundingkampanj slut på pengarna och hoppas nu klara sig undan konkurs.

Från Kickstarter och bläck till sexiga <nobr>e-handelspaket</nobr>

Från Kickstarter och bläck till sexiga e-handelspaket

Företaget som vill revolutionera e-handeln.

Annons
Annons

Amazon vill lansera ett Spotify till halva priset

E-handelsjätten ryktas jobba på en ny streamingtjänst som ska kosta 5 dollar i månaden men som endast fungerar på deras Echo-högtalare.

Kritikstorm mot PostNord:

Kritikstorm mot PostNord: "Deras statistik betyder inget"

PostNords siffror visade att leveranserna nästan alltid fungerar som tänkt - något som har fått flera e-handlare att reagera.

4
Bakboxen gör gemensam sak med Norges största bakprofil

Bakboxen gör gemensam sak med Norges största bakprofil

Prenumerationsboxen har landat ett nytt samarbete. Den här gången med den norska bloggaren, författaren och inspiratören Manuela Kjeilen.

Houzz satsar i Sverige med nytt inredningsprogram

Houzz satsar i Sverige med nytt inredningsprogram

Plattformen för inredning och design lanserar ett TV-program där svenska kändisar överraskar personer i sin närhet med en renovering.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem