Annons

Sportjätten ska ta nästa kliv med sin första digitala chef Nike

Sportjätten ska ta nästa kliv med sin första digitala chef

2016-02-12 09:27

Nike ska omsätta 7 miljarder dollar online år 2020, och för att nå dit har företaget nu utsett sin första Chief Digital Officer.

Nikes e-handel växer så att det knakar och försäljningen på nätet ökade med 50 procent under sportjättens andra kvartal för räkenskapsåret 2016. Nike bryter sällan ut några siffror för sin onlineförsäljning men under 2015 ska företaget ha sålt för drygt 1 miljard dollar på nätet, cirka 3,9 procent av Nikes totala omsättning.

Den siffran ska växa rejält, något man inte heller sticker under stol med, och Nike har som uttalat mål att omsätta 7 miljarder dollar online under 2020. För att nå målet har man nu utsett Adam Sussman, som varit Nikes head of global strategy and development sedan 2014, till chief digital officer.

En titel som tidigare inte funnits på Nike och Sussman kommer bland annat att bli ansvarig för företagets digitala produkter och tjänster på Nike.com, Nike Plus lojalitetsprogram och varumärkets olika digitala plattformar.

Nya länder på gång

Nike har under de senaste åren satsat stort på sin e-handel och har spenderat betydande resurser för att bygga upp Nike.com och Nike ID. En e-handelsplats som gör det möjligt för idrottare att anpassa sina Nike-produkter och tillbehör.

Annons
Annons

Under 2015 har man även förbättrat sina nätbutiker och app, samt lanserat lokala e-handelssajter i Kanada, Schweiz och Norge. Under de kommande månaderna kommer man att rulla ut lokala satsningar i Mexiko, Turkiet och Chile.

Något som innebär att Nike idag har totalt 44 lokala e-handelssajter samt en sajt för Afrika och en för Mellanöstern.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Handelsorganisationerna går ihop för att stoppa Kina-hotet

Handelsorganisationerna går ihop för att stoppa Kina-hotet

Det var inte bara snack. Nu har Svensk Handel gått ihop med våra grannländer för att stoppa portobiståndet.

2
Annons
Annons

Grabau: Zalando och Amazon kan samexistera

Kinnevik ska inte vara oroliga för Amazons framfart på modemarknaden.

Google vill läsa kundernas mail till e-handlare

Sökjätten hoppas kunna automatisera kundtjänsten via nya AI-tjänster.

Zalando bakom miljardtapp för Kinneviks <nobr>e-handel</nobr>

Zalando bakom miljardtapp för Kinneviks e-handel

Investeringsbolagets e-handelsportfölj backade med 14 procent.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visa vinnaren efter att de hotat PayPal med krig

Kortföretagets hot har gett effekt och PayPal ger nu efter.

Struligt samgående mellan Animail och ZooZoo

Struligt samgående mellan Animail och ZooZoo

Lagerflytt naggar rejält på resultatet som hamnar på minus 38 miljoner.

Sportamore omsatte 155 miljoner med tajt lönsamhet

Sportamore omsatte 155 miljoner med tajt lönsamhet

Sverige levererar men bolaget led av en stor ström returer.

Annons
Annons
Oscar Arrsjös <nobr>e-handel</nobr> tar in 2 miljoner kronor

Oscar Arrsjös e-handel tar in 2 miljoner kronor

Wellstreet och Optimizer Invest fyller på kassan för Frontmen.

Amazons uber-tjänst Flex lanseras i Storbritannien

Nu kan privatpersoner agera Amazon-chaufför även i Storbritannien.

Anrik skotillverkare förbjuder all försäljning på Amazon

Piratproblemen fortsätter när Birkenstock lämnar Amazon.com.

Ebay återfår självförtroendet efter skilsmässan

Marknadsplatsen klarar sig bra utan PayPal.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem