Annons

Sportjätten ska ta nästa kliv med sin första digitala chef Nike

Sportjätten ska ta nästa kliv med sin första digitala chef

2016-02-12 09:27

Nike ska omsätta 7 miljarder dollar online år 2020, och för att nå dit har företaget nu utsett sin första Chief Digital Officer.

Nikes e-handel växer så att det knakar och försäljningen på nätet ökade med 50 procent under sportjättens andra kvartal för räkenskapsåret 2016. Nike bryter sällan ut några siffror för sin onlineförsäljning men under 2015 ska företaget ha sålt för drygt 1 miljard dollar på nätet, cirka 3,9 procent av Nikes totala omsättning.

Den siffran ska växa rejält, något man inte heller sticker under stol med, och Nike har som uttalat mål att omsätta 7 miljarder dollar online under 2020. För att nå målet har man nu utsett Adam Sussman, som varit Nikes head of global strategy and development sedan 2014, till chief digital officer.

En titel som tidigare inte funnits på Nike och Sussman kommer bland annat att bli ansvarig för företagets digitala produkter och tjänster på Nike.com, Nike Plus lojalitetsprogram och varumärkets olika digitala plattformar.

Nya länder på gång

Nike har under de senaste åren satsat stort på sin e-handel och har spenderat betydande resurser för att bygga upp Nike.com och Nike ID. En e-handelsplats som gör det möjligt för idrottare att anpassa sina Nike-produkter och tillbehör.

Annons
Annons

Under 2015 har man även förbättrat sina nätbutiker och app, samt lanserat lokala e-handelssajter i Kanada, Schweiz och Norge. Under de kommande månaderna kommer man att rulla ut lokala satsningar i Mexiko, Turkiet och Chile.

Något som innebär att Nike idag har totalt 44 lokala e-handelssajter samt en sajt för Afrika och en för Mellanöstern.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Trots monopolet - alkoholen breder ut sig på nätet

Helgläsning: Trots monopolet - alkoholen breder ut sig på nätet

Många e-handlare har tröttnat på Systembolagets ställning inom alkoholförsäljningen och menar att monopolet har spelat ut sin roll. Vi har gjort en djupdykning i branschen som bara verkar växa sig större - nämligen alkoholförsäljningen på nätet.

Annons
Annons
Veckans 5 med uppstickaren John Hadenius

Veckans 5 med uppstickaren John Hadenius

Veckans 5 är inslaget där vi ställer fem snabba frågor till en e-handlare.

Besökssuccé när E-commerce Park bjöd in till invigningsfest

Besökssuccé när E-commerce Park bjöd in till invigningsfest

Runt 200 personer dök upp när E-commerce Parks nya lokaler i Helsingborg visades upp under torsdagskvällen.

Gymgrossisten internrekryterar efter stortapp i ledningen

Tre av Gymgrossistens högsta chefer kommer att lämna sina uppdrag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelssatsning: Så ökade Hobbex intäkterna med 50%

E-handelssatsning: Så ökade Hobbex intäkterna med 50%

Att låta e-handeln ta steget ut i resten av EU blev ett framgångskoncept för Hobbex.

Happy Plugs och H&M i unikt onlinesamarbete

Happy Plugs och H&M i unikt onlinesamarbete

Happy Plugs hörlurar, högtalare och mobilskal ska säljas exklusivt i H&M:s näthandel.

Nu rullar Klarna ut B2B-kassan på bred front

Nu rullar Klarna ut B2B-kassan på bred front

Då var det dags. Klarna öppnar upp dammluckan för sin företagsvänliga kassa.

3
Annons
Annons
<nobr>E-handelsjätten</nobr> tar nästan all tillväxt

E-handelsjätten tar nästan all tillväxt

Det kan finnas anledning att vara orolig.

1
Brott på nätet kan leda till rädsla för e-handel

Forskning: Brott på nätet kan leda till rädsla för e-handel

42 procent av svenskarna har råkat ut för att oseriösa företag skickat mail i syfte att lura till sig personlig information, enligt en ny undersökning.

E-handel på stark frammarsch i Nigeria

Ny teknik har gett fler jobb och lägre priser.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Apotek Hjärtat söker:

Online merchandiser

Skincity AB söker:

Skincity söker redovisningsekonom

Sportamore söker:

Digital grafisk formgivare

AddTruly AB söker:

Driven B2B-säljare sökes till en arbetsplats med entreprenöriell anda

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem