Annons

Sportjätten ska ta nästa kliv med sin första digitala chef Nike

Sportjätten ska ta nästa kliv med sin första digitala chef

2016-02-12 09:27

Nike ska omsätta 7 miljarder dollar online år 2020, och för att nå dit har företaget nu utsett sin första Chief Digital Officer.

Nikes e-handel växer så att det knakar och försäljningen på nätet ökade med 50 procent under sportjättens andra kvartal för räkenskapsåret 2016. Nike bryter sällan ut några siffror för sin onlineförsäljning men under 2015 ska företaget ha sålt för drygt 1 miljard dollar på nätet, cirka 3,9 procent av Nikes totala omsättning.

Den siffran ska växa rejält, något man inte heller sticker under stol med, och Nike har som uttalat mål att omsätta 7 miljarder dollar online under 2020. För att nå målet har man nu utsett Adam Sussman, som varit Nikes head of global strategy and development sedan 2014, till chief digital officer.

En titel som tidigare inte funnits på Nike och Sussman kommer bland annat att bli ansvarig för företagets digitala produkter och tjänster på Nike.com, Nike Plus lojalitetsprogram och varumärkets olika digitala plattformar.

Nya länder på gång

Nike har under de senaste åren satsat stort på sin e-handel och har spenderat betydande resurser för att bygga upp Nike.com och Nike ID. En e-handelsplats som gör det möjligt för idrottare att anpassa sina Nike-produkter och tillbehör.

Annons
Annons

Under 2015 har man även förbättrat sina nätbutiker och app, samt lanserat lokala e-handelssajter i Kanada, Schweiz och Norge. Under de kommande månaderna kommer man att rulla ut lokala satsningar i Mexiko, Turkiet och Chile.

Något som innebär att Nike idag har totalt 44 lokala e-handelssajter samt en sajt för Afrika och en för Mellanöstern.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Logistikjätten tar krafttag om strategiska Jönköping

Logistikjätten tar krafttag om strategiska Jönköping

UPS satsningar i Europa börjas synas och i Jönköping har logistikföretaget nu mer än fördubblat sin paketsorteringsanläggning.

Annons
Annons
ReDeal får in en fot genom dörren hos Viskan

ReDeal får in en fot genom dörren hos Viskan

Efter nästan ett år av tester är nu tjänsten finslipad och redo för världen.

Norden toppar när det gäller mode i mobilen

Norden toppar när det gäller mode i mobilen

Nordiska kunder går allt snabbare över till att shoppa mode via mobilen. Samtidigt spenderar vi mer än resten av Europa.

Modeprofilen Frida Fahrman lär ut om begagnat på Blocket

Lifestylebloggaren och e-handlaren Frida Fahrman inleder ett “långsiktigt samarbete” med Blocket.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Google bygger en bro mellan mobilen och desktop

Google bygger en bro mellan mobilen och desktop

E-handlare kan snart följa kunderna vart än de går.

Bygghemmas ägare funderar på att sälja

Bygghemmas ägare funderar på att sälja

Snart kan det avgöras om det blir en börsnotering eller en försäljning för Bygghemma.

Anrik butikskedja återuppstår på nätet efter konkurs

Efter 88 år stängde BHS i augusti sina butiker men nu tar den brittiska kedjan nya tag på nätet.

Annons
Annons
Framgångsrik guldsmed på nätet öppnar en till e-handel

Framgångsrik guldsmed på nätet öppnar en till e-handel

Guldsmedsföretaget Guveau öppnar Jewelrybox.se för att nå ut på bredare front.

Outdoormärke tog risk på nätet - nu miljoninvestering

Stellar Equipment plockar in 15 miljoner kronor och tredubblar nu sina ordrar samt öppnar upp webbshoppen för fler länder.

Steg ett i att lära dig e-handel: Tre sätt att äta ägg

Steg ett i att lära dig e-handel: Tre sätt att äta ägg

Världens största betalplattform har öppnat en nätbutik.

Leverans till altanen succé i Danmark - Sverige får vänta

Leverans till altanen succé i Danmark - Sverige får vänta

PostNords nya tjänst “Flex Change” innebar att 2 000 bomkörningar kunde undvikas bara under den första dagen.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem