Annons

Sportjätten ska ta nästa kliv med sin första digitala chef Nike

Sportjätten ska ta nästa kliv med sin första digitala chef

2016-02-12 09:27

Nike ska omsätta 7 miljarder dollar online år 2020, och för att nå dit har företaget nu utsett sin första Chief Digital Officer.

Nikes e-handel växer så att det knakar och försäljningen på nätet ökade med 50 procent under sportjättens andra kvartal för räkenskapsåret 2016. Nike bryter sällan ut några siffror för sin onlineförsäljning men under 2015 ska företaget ha sålt för drygt 1 miljard dollar på nätet, cirka 3,9 procent av Nikes totala omsättning.

Den siffran ska växa rejält, något man inte heller sticker under stol med, och Nike har som uttalat mål att omsätta 7 miljarder dollar online under 2020. För att nå målet har man nu utsett Adam Sussman, som varit Nikes head of global strategy and development sedan 2014, till chief digital officer.

En titel som tidigare inte funnits på Nike och Sussman kommer bland annat att bli ansvarig för företagets digitala produkter och tjänster på Nike.com, Nike Plus lojalitetsprogram och varumärkets olika digitala plattformar.

Nya länder på gång

Nike har under de senaste åren satsat stort på sin e-handel och har spenderat betydande resurser för att bygga upp Nike.com och Nike ID. En e-handelsplats som gör det möjligt för idrottare att anpassa sina Nike-produkter och tillbehör.

Annons
Annons

Under 2015 har man även förbättrat sina nätbutiker och app, samt lanserat lokala e-handelssajter i Kanada, Schweiz och Norge. Under de kommande månaderna kommer man att rulla ut lokala satsningar i Mexiko, Turkiet och Chile.

Något som innebär att Nike idag har totalt 44 lokala e-handelssajter samt en sajt för Afrika och en för Mellanöstern.

Jimmy Andersson

Redaktör

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Dörren öppnad till IKEA:s första <nobr>e-handelsbutik</nobr>

I dag: Dörren öppnad till IKEA:s första e-handelsbutik

En ny sorts IKEA-butik i Stockholm ska bland annat tjäna som upphämtningsställe för e-handlade IKEA-varor.

Annons
Annons
Garantibil stärker upp med Maria Björkander

Garantibil stärker upp med Maria Björkander

Företaget som vill revolutionera begagnathandeln med bilar rekryterar ifrån Schibsted.

Urb-it kärlekssatsar med fyra dejtingkit för hemleverans

Leveransuppstickaren urb-it vill hjälpa stockholmarna att hitta tillbaka till romantiken i sommar.

Skånska Byggvaror cyklar 120 mil till Paris

Nätbutiken Skånska Byggvaror storsatsar på välgörenhet och stödjer nu samtliga 11 lag som kommer att cykla mot Paris som en symbol för kampen mot barncancer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

13 procent av Klarna till salu för 2,6 miljarder kronor

13 procent av Klarna till salu för 2,6 miljarder kronor

Medgrundaren Niklas Adalberth uppges vara på väg att sälja sin andel på 13 procent av Klarna för 2,6 miljarder.

Robotgräsklippare hett bland husägande e-handelskunder

Antalet sök på robotgräsklippare har ökat med över 700 procent på fem år enligt ny e-handelsstatistik.

E-CITY utan bygglov -

E-CITY utan bygglov - "Kan bygga vidare på egen risk"

Det påbörjade e-handelsklustret i Ängelholms kommun har fått problem med sitt bygglov efter att klagande grannar fått stöd från Länsstyrelsen.

Annons
Annons

Varför Google är rädda för Amazon

Ännu en undersökning sätter Amazon före Google, trots sökjättens storsatsningar på e-handeln.

CDON lockar fysiska butiker med koppling till kassa

CDON lockar fysiska butiker med koppling till kassa

Följer Fyndiqs exempel och gör det lättare för fysiska butiker att lägga upp sina varor på CDON Marketplace.

Klarna tappar rejält - svagt resultat andra halvåret 2015

Klarna tappar rejält - svagt resultat andra halvåret 2015

Klarna gick från ett resultat på 163 miljoner kronor första halvåret 2015 till 7 miljoner för andra halvåret.

Innebandybutik är åter med i matchen med ny e-handel

Assist, som är helt inriktade på innebandyprodukter, har en ny responsiv sajt med skräddarsydda funktioner som ska förenkla kundernas klubbval.

Annons
Annons
Annons

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem