Annons

Sportjätten ska ta nästa kliv med sin första digitala chef Nike

Sportjätten ska ta nästa kliv med sin första digitala chef

2016-02-12 09:27

Nike ska omsätta 7 miljarder dollar online år 2020, och för att nå dit har företaget nu utsett sin första Chief Digital Officer.

Nikes e-handel växer så att det knakar och försäljningen på nätet ökade med 50 procent under sportjättens andra kvartal för räkenskapsåret 2016. Nike bryter sällan ut några siffror för sin onlineförsäljning men under 2015 ska företaget ha sålt för drygt 1 miljard dollar på nätet, cirka 3,9 procent av Nikes totala omsättning.

Den siffran ska växa rejält, något man inte heller sticker under stol med, och Nike har som uttalat mål att omsätta 7 miljarder dollar online under 2020. För att nå målet har man nu utsett Adam Sussman, som varit Nikes head of global strategy and development sedan 2014, till chief digital officer.

En titel som tidigare inte funnits på Nike och Sussman kommer bland annat att bli ansvarig för företagets digitala produkter och tjänster på Nike.com, Nike Plus lojalitetsprogram och varumärkets olika digitala plattformar.

Nya länder på gång

Nike har under de senaste åren satsat stort på sin e-handel och har spenderat betydande resurser för att bygga upp Nike.com och Nike ID. En e-handelsplats som gör det möjligt för idrottare att anpassa sina Nike-produkter och tillbehör.

Annons
Annons

Under 2015 har man även förbättrat sina nätbutiker och app, samt lanserat lokala e-handelssajter i Kanada, Schweiz och Norge. Under de kommande månaderna kommer man att rulla ut lokala satsningar i Mexiko, Turkiet och Chile.

Något som innebär att Nike idag har totalt 44 lokala e-handelssajter samt en sajt för Afrika och en för Mellanöstern.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Apotea är hetaste e-handeln inför 2018

Apotea är hetaste e-handeln inför 2018

Men tvåan är kanske något mer oväntad.

Annons
Annons
Prognosen slog fel: Här är den riktiga julökningen

Prognosen slog fel: Här är den riktiga julökningen

Förbered dig på betydligt mer jobb.

H&M-rival raketar - väljer bort butiker för <nobr>e-handel</nobr>

H&M-rival raketar - väljer bort butiker för e-handel

Har ökat försäljningen med 10 procent hittills i år.

BGA Fotobutik nådde kund nummer 100 000

I dag: BGA Fotobutik nådde kund nummer 100 000

Från 0 till 100 000 på fyra år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Rättegången mot Kissies smygreklam inledd

Rättegången mot Kissies smygreklam inledd

"Ibland måste vi möta orättvisor".

E-handelsrekord: Julklappar på nätet för 3,5 miljarder hittills

Hälften av årets julklappar har inhandlats på nätet.

Elgiganten spränger 5 miljarder: "E-handeln stora vinnaren"

Når över 5 miljoner kundbesök i e-handeln under 2017.

Annons
Annons
Jollyroom laddar för nytt rekord - har anställt 250 till

Jollyroom laddar för nytt rekord - har anställt 250 till

Specialiserat rekryteringsteam på plats.

#Utanadress samlar <nobr>e-handlare</nobr> - adresslösa ska också få paket

#Utanadress samlar e-handlare - adresslösa ska också få paket

I år kommer tomten redan den 19 december.

Swish vinner mark: 1,5 miljoner betalningar på en dag

Nytt Swishrekord under årets Black Friday.

1
Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

House of Dagmar AB söker:

E-commerce manager

ARKET söker:

E-commerce Merchandiser

Jollyroom AB söker:

Teamledare/arbetsledare Jollyrooms lager - omgående

IDUN Minerals AB söker:

E-commerce Manager


Annons:

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan.