Spotify lockar missnöjda artister med E-handel

Musiktjänsten Spotify fortsätter att attrahera lyssnare världen över. Detta samtidigt som vissa artister skriker sig varma om att utdelningen är dålig ifrån tjänsten och Spotify rapporterar röda siffror. Den svenska musiktjänsten passar nu på att skapa ytterligare en inkomskälla för artisterna.

Framtidens motorväg för musik kan mycket väl vara svenska Spotify. Företaget har tidigare gjort det klart att de vill vara ryggraden för framtidens musikdistribution. Artister, skivbolag och användare skall sedan kunna bygga sin musikupplevelse kring denna tjänst.

Redan i början av 2012 talades det om att sälja saker via Spotify och att satsa mer på e-handel. Appar har sedan dess tagit plats i tjänsten och nu öppnar de upp för artister att sälja varor på sina profilsidor. Allt ingår i planen för att locka fler artister och betalande användare.

Annons

Kostar gratis

Det senaste tilltaget med att sälja merchandise via Spotify verkar dock primärt handla om att smöra för artisterna. Att sälja t-shirts och liknande produkter via musiktjänsten är nämligen helt gratis. Spotify tar ingen avgift i dagsläget. Det är dock ingen bred försäljning utan max tre produkter kan listas samtidigt hos Spotify.

Själva försäljningen sker inte heller hos Spotify utan i samarbete med företaget Topspin vars affärsidé är att hjälpa artister att sälja på nätet. Topspin skall inte heller ta betalt för det konto som man måste skapa hos dem för att kunna sälja via Spotify.

Denna typ av försäljning har redan testats i ett pilotprojekt under de senaste veckorna men öppnas nu upp för alla artister som är med i tjänsten.

– Vi har testat denna försäljning av varor med ett antal artister under den senaste månaden och responsen har varit fantastisk. Vi är mycket glada över att Spotifys 24 miljoner musikälskare nu kan se produkter och konserter när de lyssnar på sina favoritartister, och att vi, i sin tur, kan ge en ytterligare inkomskälla till artister av alla storlekar, skriver Spotify.

Källa: Press

Uppdatering:
Spotify vill förtydliga att de inte betalar artister direkt utan via skivbolag där de sedan start ska ha betalat ut stora pengar.

Annons

– Vi betalar inte alls artister. Vi betalar skivbolag, som i sin tur har avtal med artister - vi har ingen insyn i dessa. Vi har även avtal med STIM eller motsvarande som ersätter medlemmar. Sedan start har vi betalat över 1 miljard USD till rättighetshavare och står idag för 70% av intäkterna på den svenska musikmarknaden, meddelar Sofie Grant på Spotify.

Annons