Annons

Spotify lockar missnöjda artister med E-handel

Spotify lockar missnöjda artister med E-handel

2014-01-21 11:19

Musiktjänsten Spotify fortsätter att attrahera lyssnare världen över. Detta samtidigt som vissa artister skriker sig varma om att utdelningen är dålig ifrån tjänsten och Spotify rapporterar röda siffror. Den svenska musiktjänsten passar nu på att skapa ytterligare en inkomskälla för artisterna.

Framtidens motorväg för musik kan mycket väl vara svenska Spotify. Företaget har tidigare gjort det klart att de vill vara ryggraden för framtidens musikdistribution. Artister, skivbolag och användare skall sedan kunna bygga sin musikupplevelse kring denna tjänst.

Redan i början av 2012 talades det om att sälja saker via Spotify och att satsa mer på e-handel. Appar har sedan dess tagit plats i tjänsten och nu öppnar de upp för artister att sälja varor på sina profilsidor. Allt ingår i planen för att locka fler artister och betalande användare.

Kostar gratis

Det senaste tilltaget med att sälja merchandise via Spotify verkar dock primärt handla om att smöra för artisterna. Att sälja t-shirts och liknande produkter via musiktjänsten är nämligen helt gratis. Spotify tar ingen avgift i dagsläget. Det är dock ingen bred försäljning utan max tre produkter kan listas samtidigt hos Spotify.

Själva försäljningen sker inte heller hos Spotify utan i samarbete med företaget Topspin vars affärsidé är att hjälpa artister att sälja på nätet. Topspin skall inte heller ta betalt för det konto som man måste skapa hos dem för att kunna sälja via Spotify.

Denna typ av försäljning har redan testats i ett pilotprojekt under de senaste veckorna men öppnas nu upp för alla artister som är med i tjänsten.

– Vi har testat denna försäljning av varor med ett antal artister under den senaste månaden och responsen har varit fantastisk. Vi är mycket glada över att Spotifys 24 miljoner musikälskare nu kan se produkter och konserter när de lyssnar på sina favoritartister, och att vi, i sin tur, kan ge en ytterligare inkomskälla till artister av alla storlekar, skriver Spotify.

Källa: Press

Uppdatering:
Spotify vill förtydliga att de inte betalar artister direkt utan via skivbolag där de sedan start ska ha betalat ut stora pengar.

– Vi betalar inte alls artister. Vi betalar skivbolag, som i sin tur har avtal med artister - vi har ingen insyn i dessa. Vi har även avtal med STIM eller motsvarande som ersätter medlemmar. Sedan start har vi betalat över 1 miljard USD till rättighetshavare och står idag för 70% av intäkterna på den svenska musikmarknaden, meddelar Sofie Grant på Spotify.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta