Spotify tar klivet in på den kanadensiska marknaden

Spotify fortsätter att expandera. I maj nådde musiktjänsten tio miljoner betalande prenumeranter världen över och nu väntar en lansering i Kanada. Ett land som inte varit alltför bortskämt med liknande tjänster.

Strömmade musiktjänster fortsätter att växa, och det gör även den svenska musiktjänsten Spotify. Nu meddelar företaget att en lansering i Kanada står på tur. Musiktjänsten är inte officiellt lanserad, men Spotify tar nu emot anmälningar för en förlansering.

– Vi vet att det finns en stor förväntan och efterfrågan på Spotify i Kanada och vi vill belöna de fans som tålmodigt väntat på en lansering. Därför kommer vi snart att börja sända ut inbjudningar till användare som skrivit upp sig på väntelistan, skriver Spotify i ett officiellt uttalande.

Annons

Ska ske gradvis

När den skarpa lanseringen är tänkt att ske är än så länge oklart men Spotify säger att expansionen kommer att ske gradvis under de kommande månaderna för att man inte ska drunkna i en flodvåg av nya användare.

Beskedet om lanseringen kommer bara några veckor efter att Google Play Music meddelat att deras tjänst blir tillgänglig i Kanada. Landet har tidigare inte varit bortskämt med liknande tjänster men det ser alltså ut att ändras nu. Spotify säger samtidigt att de kommer satsa på lokalt innehåll.

– När Spotify lanseras i ett specifikt land vill vi alltid se till att upplevelsen är anpassad efter lokala smaker och kulturer. Spotify i Kanada måste vara mycket mer än bara den kanadensiska versionen av Spotify i USA. Det är därför vi tar vår tid till att se till att tjänsten vi lanserar i Kanada är den bästa möjliga upplevelsen för musikälskare, från B.C. till Nunavut och Newfoundland, skriver Spotify.

Källa: iMore

Annons