Annons

Spotify vill bli ett operativsystem för musik

Spotify vill bli ett operativsystem för musik

2012-11-30 16:03

I början av året lanserade Spotify appar i sin streamingtjänst, och enligt dem själva är man mitt uppe i en förvandling från att själva vara en app, till att bli en plattform. Apparna har blivit en allt viktigare del av Spotify den senaste tiden för att ge sina användare en rikare upplevelse, men också för att konvertera dem till betalande medlemmar.

Spotifys lansering i USA för lite mer än ett år sedan satte åter fart på debatten om hur musiker bör kompenseras för sitt arbete i den digitala tidsåldern. Enligt streamingtjänsterna själva hjälper de artister att skapa mer intäkter, medan vissa större band vägrar att göra sin musik tillgänglig på Spotify eller Rdio.

Det har blivit en komplicerad situation men det hoppas Spotify ändra på med sina app-plattform som lanserades tidigare i år. Tanken med apparna är att de ska bredda och fördjupa musikupplevelsen baserat efter behov. Det kan vara allt att från att hitta ny musik till att låta apparna leta upp musik anpassad efter lyssnarens humör.

Sten Garmark, Spotifys director of platform, tror att företagets appar kommer att öka engagemanget bland tjänstens användare och hjälpa dem att upptäcka och spela mer musik. Något som i slutändan betyder att de användarna blir alltmer värdefulla för artisterna.

– Genom att erbjuda våra användare de här funktionerna som de ber oss tillhandahålla, kommer musiken att bli mer värdefull för dem. Det gör dem mer benägna att betala, och det betyder mer pengar till artisterna, säger Sten Garmark.

Fler streamingtjänster satsar på appar

Spotify är idag betydligt mer avancerad än vad musiktjänsten var när den kom för ett par år sedan. Och man har stora ambitioner för sin app-plattform och säger själva att de vill bli ett sorts operativsystem för musik. Just nu anser man sig vara mitt i förvandlingen från att själva vara en app, till att bli en plattform för appar.

Och Spotify är inte de enda som går i de tankarna och tror att det kan vara rätt väg att locka betalande användare, och få dem att stanna kvar.

Nyligen berättade Deezer, en liknande tjänst att de skjuter på sin lansering i USA för att satsa på just appar. Genom att lansera sitt eget App Center som är tänkt att efterlikna Spotifys nuvarande appsituation hoppas man kunna vinna över en del av deras användare.

Att flytta sitt fokus från att endast erbjuda streamad musik till att kunna ge sina användare ett större urval av appar som fyller olika behov kan mycket väl vara rätt väg att gå. Appar och widgetar har blivit en viktig del av Spotify den senaste tiden och det här ett sätt att öka värdet på sin tjänst, utan att själva behöva utveckla alla de nya funktionerna.

Och eftersom det krävs ett medlemskap för att kunna använda mobilapparna som kopplas till Spotify blir det också ett sätt att locka användarna att ta klivet från ett gratiskonto. Något som i slutändan betyder mer pengar i kassakistan för såväl streamingtjänsterna som artisterna.

 

Källor: The Verge (1, 2)

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Sportamore live på första marknaden utanför Norden

I dag: Sportamore live på första marknaden utanför Norden

Lansering en månad tidigare än beräknat.

Annons
Annons
Upplevelsehandel - ett måste också för <nobr>e-handeln</nobr>

Spaning: Upplevelsehandel - ett måste också för e-handeln

"Vem som helst kan sänka priset, men om man ska vara trovärdig över tid behövs handelsmannaskap på riktigt".

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och

E-handlarna om jultillägget: “Osympatiskt” och "helt sjukt"

77 företag tycker till om PostNords kapacitetstillägg.

Bianca Ingrosso:

Bianca Ingrosso: "Vi har sålt över 100 000 produkter"

"Hade generalångest när vi köpte in dem".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handelsvågen tvingar Systembolaget till hemkörning

E-handeln står för 2,6 procent.

E-handlare påstod sig ha

E-handlare påstod sig ha "flera miljoner" besökare - fälls av RO

Beslutet: Går inte att bevisa.

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Snabbväxande trosföretag lägger ut logistiken på TPL

Hinner inte längre hantera logistiken själv.

Annons
Annons
Grundades 1965 - nu lanseras <nobr>e-handeln</nobr>

Just nu: Grundades 1965 - nu lanseras e-handeln

Ny e-handlare tar upp kampen om jättemarknaden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta