Spotifys logga tar plats på Coca-Colas nya burkar

Samarbetet mellan Spotify och Coca-Cola som inleddes förra året har nu resulterat i en ny app, Placelists. För att marknadsföra samarbetet och den nya appen har Coca-Cola tagit fram nya burkar med Spotifys logga på.

I april förra året inledde svenska Spotify och Coca-Cola ett unikt samarbete. Något som bland annat innebar att Coca-Cola skulle få använda musiktjänsten i sin marknadsföring, Spotify fick i sin tur tillgång till läskjätten marknadsföringsapparat. Nu har man utvecklat samarbetet och i förra månaden lanserade man en gemensam musik-app.

Via PlaceLists kan Spotifyanvändare dela och uppdatera låtlistor över hela världen och koppla ihop låtar med olika platser. Appen visar en karta med spellistor som människor runt om i världen lyssnar på, till exempel kan musikälskare i New York lyssna och rösta på låtar som spelas på Ibiza, och tvärtom.

Annons

– Coca-Cola säljs i 207 länder och konsumeras 1,8 miljarder gånger varje dag, säger Joe Belliotti som är ansvarig för Coca-Colas globala underhållnings-marknadsföring och fortsätter. Tänk om varje gång du dricker en Coca-Cola också fick tillgång till en spellista, vare sig det är precis runt hörnet eller på andra sidan jordklotet.

Marknadsför Spotify

Appen smyglanserades i USA den 31 maj och släpptes den 10 juni i England, Irland, Belgien, Danmark, Finland, Frankrike, Norge, Sverige och Nederländerna. Övriga marknader kommer att kunna ta del av den senare under året och under 2014.

För att marknadsföra den nya appen har Coca-Cola nu släppt nya burkar med Spotifys logga på tillsammans med texten, "visit coca-cola.com/placelists". Samarbetet med Coca-Cola och den nya appen ska hjälpa Spotify att slå igenom i fler länder.

– Att ha ett trovärdigt varumärke som Coca-Cola när vi ska ge oss in på nya marknader har varit till stor hjälp att snabbt få nya användare, säger Jeff Levick marknadschef på Spotify.

Källa: Billboard

Annons