Annons

Språkbarriären på nätet är tjockare än du tror

Språkbarriären på nätet är tjockare än du tror

2011-05-17 22:16

En ny undersökning, som frågat ut nästan fjorton tusen internetanvändare i EU-länderna, visar på att nätbutikens språk kanske är viktigare än vi tror.

Det är uppenbart att folk inte e-handlar på andra språk än de behärskar. Undersökningen fann dock att endast 18 procent av de tillfrågade hade handlat på en sida med ett annat språk än deras eget, gissningsvis handlar detta till stor del om engelska sidor. Hela 42 procent svarade att de aldrig e-handlar på ett annat språk än deras eget.

Den engelska tidningen The Telegraph som rapporterar detta poängterar det faktum att inte ens engelskspråkiga nätbutiker klarar sig förbi denna språkbarriär. Även om engelska är det absolut mest använda andraspråket hos EU-medborgarna visar rapporten att konsumenter sällan använder sitt andraspråk för att e-handla. Det är vanligt att man använder sitt andraspråk till mycket annat på nätet, men att e-handla verkar folk vara mer känsliga inför.

Om rapporten har rätt är det även uppenbart att automatiska översättningar, som Google Translate, inte lär fungera speciellt bra för att öka folks trygghet inför att handla på ett annat språk. Samtidigt är professionella översättningar oöverkomliga, i pris, för de flesta e-handlare. Frågan är hur vi löser detta dilemma.

Vad händer när Kommerskollegium, Svensk Distanshandel och andra organisationer ute i Europa slår ner alla e-handelshinder inom EU och det visar sig att nästan inga kunder handlar på något annat språk än sitt eget. Kommer folk vänja sig vid att e-handla på annat språk eller kommer översättningstjänster bli snorbilliga via tillgång och efterfrågan?

 

Källa (thetelegraph)

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Arne
2011-05-18 17:48

Det gäller att ha bra översättningar på det lokala språket. Så det så.

GregerA
2011-05-18 19:50

Guten heute alle Leute - how stands it to?

Jo, ett amatörmässigt språk ger ett amatörmässigt intryck. Inte för att det behöver vara sant, men ändå. Dels skall det vara språkligt korrekt, dels skall man använda de uttryck som används i branschen. Så helst skall man väl hitta en lokal klon av sig själv som kan göra det jobbet.

Annons
Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Vestager ska granska Amazon - stor utredning väntas

Ryktas bli officiellt i dagarna.

Annons
Annons
Schibsted:

Schibsted: "Blocket fortsätter att växa"

Nya siffror från Schibsted.

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Axfood går vidare med byggplaner för superlager

Klart för byggstart.

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Bambubolaget ska dubbla i år - spår 120 miljoner

Tripplade i fjol.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Loopia köper Binero för nära 400 miljoner kronor

Konsolidering inom webbhosting.

Klarna-utmanaren i sitt

Klarna-utmanaren i sitt "största samarbete någonsin"

"En enorm aktör".

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

Svensk-grundade Junkyard säljs till Norge

"E-handelskompetensen blir en perfekt match".

Annons
Annons
Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Anrik lyxkedja på väg mot konkurs

Höga hyror och e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta