Stämde för dålig feedback – får betala böter själv

Företaget Med Express stämde en konsument som hade gett företaget negativ feedback på Ebay, men förlorade målet och får nu betala rättegångskostnaderna själv.

Att företag, och däribland e-handlare, kanske inte alltid blir så glada för negativ feedback är förstås välkänt. Men att stämma en person som uttryckt missnöje över ett köp, kan vara vanskligt. I alla fall att döma av en dom från en domstol i Ohio, som nyligen slagit fast att apoteksföretaget Med Express, som stämt en kund som gett negativ kritik på Ebay, nu får betala rättegångskostnaderna på drygt 19 000 dollar själv.

Enligt en artikel på Arstechnica kom domen efter en lång rättsprocess. Enligt uppgift ska Med Express genom att stämma kunden Amy Nicholls försökt få henne att ta tillbaka sin kritik på Ebay, något hon dock inte gjorde. Istället ska hon bland annat ha vänt sig till advokaten Paul Levy som i USA har kallats “nätmobbarens värsta fiende”.

Annons

Ursäkt godtogs inte

Grundaren på Med Express, Richard Radey, försökte backa och be om ursäkt. Men då var det för sent.

- Problemet är att jag inte tror på ett ord av det han säger, sade Paul Levy till Arstechnica 2013.

Enligt uppgift ska vitnessmålen från Med Express varierat över tid och därför inte ha uppfattats som trovärdiga av domstolen, som nu har dömt till företagets nackdel. Med Express döms att betala drygt 19 000 dollar för att täcka rättegångskostnaderna.

- Det här är en viktig vinst för konsumenterna. Den visar att kunderna kan få rätt när företag som Med Express försöker tysta kunder från att berätta om andra potentiella kunder om sina dåliga erfarenheter, sade Levy om domen.

Anledningen till klagomålet som rättegången handlat om ska ha varit att Nicholls fick betala en dryg dollar mer än vad som utlovats på en vara hon hade beställt.

Annons