Stämning mot Amazons sökresultat går vidare

Amazon hade hoppats slippa en rättegång kring att visa ett varumärkes konkurrerande produkter vid en sökning, men domstolen säger nu att det finns en risk för förväxling.

I går beslutade en domstol i USA att ett företag har rätt att ta Amazon till rättegång gällande deras produktsökmotor och sökresultat. Det gäller förstås sökningar relaterade till företagets varumärke.

Klocktillverkaren Multi Time Machine Inc, som inte säljer sina klockor hos Amazon, hävdar att nätjätten förvirrar konsumenter. Detta när konsumenterna får upp konkurrenters klockor när man söker efter exmpelvis "MTM Special Ops". En sökning som ska visa på intresse av att hitta Multi Time Machines urverk.

Annons

Klocktillverkaren hävdar att detta kan få kunder att köpa konkurrenternas klockor istället för att leta sig vidare till originalet.

- Vi tror att en jury skulle kunna finna att Amazon har skapat en risk för förväxling, skriver domstolen.

Detta beslut betyder endast att Multi Time Machine kan ta Amazon till rättegång. Det ska dock vara ett potentiellt tungt fall då tidigare rättegångar kring sökord och varumärken inte skördat frukt för rättighetsinnehavare.


Multi Time Machines hemsida med riktiga MTM Special Ops

Sökmotorer som Google och Yahoo har förstås kämpat med detta länge där varumärken gärna vill begränsa konkurrenters möjlighet att köpa reklamplats kring deras varumärke. Varumärkesinnehavare har dock haft svårt att vinna dessa rättegångar.

Ars Technica rapporterar att om Multi Time Machine skulle vinna mot Amazon så kan vi stå inför en ny runda av stämningar kring sökresultat och varumärken.

Amazon är en detaljhandlare

Skillnaden i detta fall, mot tidigare, är att Amazon själv skickar varorna och i grunden är en butik. Flera av de konkurrerande klockorna är "Fulfilled by Amazon". I andra liknande fall kan det säker även vara så att Amazon själv säljer varorna som då potentiellt inkräktar på varumärket man egentligen sökt efter.

Det Multi Time Machine skulle vilja är att när man söker efter exempelvis "MTM Special Ops" så visar Amazon att de inte säljer dessa klockor. Som alla e-handlare vet gör man förstås gärna inte det utan visar alltid relaterade produkter för kunden. En metod som nu alltså kan komma att testas av en jury i USA. Där ett positivt utfall för Multi Time Machine skulle kunna starta en ny våg av liknande stämningar.

Annons

Gårdagens beslut häver ett tidigare i en lägre domstol i USA, som varit till Amazons fördel. För att vinna en rättegång måste Multi Time Machine nu bevisa att Amazon har orsakat en risk för förväxling.

Annons