Staples mångdubblar sitt sortiment med E-handeln

Staples, en av världens största leverantörer av kontorsmaterial, planerar att utöka sin produktlinje på nätet rejält. Inom 18 månader ska det finnas över 1 miljon produkter till salu på Staples e-handelssajter.

Staples har idag runt 200 000 produkter till salu på nätet. Det ska utökas till mer än 1 miljon den närmaste tiden. För att lyckas med detta ska man inte längre bara sälja produkter från sin kärnverksamhet som är kontorsmaterial.

Man kommer även att utöka med kategorier som elverktyg, medicinsk utrustning och trädgårdsredskap. Man kommer också att använda sig av tredjeparts-säljare på sina sajter.

Annons

– Inom ett och ett halvt år är vårt mål att ha mer än en miljon produkter tillgängliga på nätet. Försäljningen kommer att ske via Staples.com, Staples.ca och vår B2B-näthandel, StaplesAdvantage.com genom en kombination av egen lagerhållning, drop-shipping från leverantörer, samt produkter som erbjuds av utomstående säljare via den ny e-marknadsplatsen på Staples e-handelssajter, säger Faisal Masud, Staples vice VD för global e-handel.

Ska täcka alla behov

Det utökade sortimentet kommer att riktas både mot konsumenter och företagskunder. Men just det sistnämnda är den största anledningen till expanderingen. Och just B2B-näthandel är något som tagit ett rejält kliv framåt i USA på senare år.

– Företag behöver mer än bara kontorsprodukter, och det är den biten vi är ute efter. Företagen kan behöva hjälmar, nätverksteknik eller produkter till de anställdas fikarum. Vi kommer att tillgodose alla de behov som företag kan tänkas ha, säger Faisal Masud.

När Staples kommer att släppa in tredjepartssäljare på sin e-handelssajt är inte klart ännu. Men när det väl är dags betyder det att man kommer att konkurrera med redan etablerade konkurrenter som Amazon och Ebay på deras egen hemmaplan.

 

Källa: Internet Retailer

Annons
Annons