Staples rekonstruerar sina butiker för framtiden

Staples, en av världens största leverantörer av kontorsmaterial fortsätter att anpassa sina affärsmodell för Internetåldern. Nu öppnar man två nya omnikanalsbutiker och inom kort planerar man att göra om ytterligare drygt 40 av sina butiker.

Amerikanska Staples, som i slutet av 2012 meddelade att man skulles stänga 75 butiker och göra en rejäl satsning på e-handeln, fortsätter att omorganisera för framtiden. Butikskedjan med 1536 butiker i USA berättar nu att man ska lansera sina två första omnikanalsbutiker.

I de nya butikerna kommer det att finnas flera stora kiosker utspridda. Några av dem kommer att vara anpassade så att kunder kan söka efter de produkter som Staples säljer, och de andra kommer göra det möjligt för kunderna att handla via Staples hemsida och få sin beställning hemskickad.

Annons

Staples nya omnikanalsbutiker kommer också att ha ett särskilt område med förvaringsskåp som låter kunder plocka upp beställningar de gjort på nätet. Man kommer även att utrusta de anställda med surfplattor för att lättare kunna ge ytterligare produktinformation och kontrollera lagersaldon.

Planerar för 45 butiker

De nya butikerna kommer att vara drygt 1100 kvadratmeter stora, ungefär hälften så stora som de traditionella Staples-butikerna. Och inom kort planerar man att göra om 45 av sina butiker till omnikanalsbutiker av det här mindre formatet.

Något som kommer att spara en hel del utgifter i form av hyra, och med möjligheten att låta kunden beställa det som inte finns i butiken via de nya kioskerna slipper man även att ligga på allt för stora lager. Särskilt när det gäller större produkter som redan nu säljer bättre på nätet.

– Vi lyssnade på våra kunder och tillhandahåller de produkter, tjänster och funktioner som de behöver för att lyckas. Våra butiker blir mer yteffektivita samtidigt som de erbjuder fler produkter och tjänster än någonsin, säger Demos Parneros, chef för Staples butiker i Nordamerika och på nätet.

Källa: Internet Retailer

Annons