Staples stänger hundratals butiker när E-handeln ökar

Den amerikanska kontorskedjan Staples satsar vidare på näthandeln och stänger 225 av sina butiker i USA och Kanada. Efter sviktande siffror 2013 hoppas man att draget ska minska kostnaderna och öka effektiviteten.

Staples, en av världens största leverantörer av kontorsmaterial, har precis som många andra butikskedjor under de senaste åren brottats med konkurrensen på nätet. Något som gjorde att man under förra året började prismatcha sina nätkonkurrenter.

I slutet av 2013 meddelade Staples också att man nu själva planerar att göra en rejäl satsning på e-handeln genom att inom 18 månader ha över 1 miljon produkter till salu på nätet.

Annons

Men det verkar inte vara tillräckligt och kedjan kommer nu att slimma sin verksamhet rejält och planerar därför att bomma igen inte mindre än 225 butiker i USA och Kanada till 2015.

Hälften via nätet

Staples visade inte upp särskilt positiva siffror för 2013. Deras totala försäljning sjönk med 11 procent under det fjärde kvartalet och med 5,2 procent för helåret. Deras satsning på e-handeln ska dock ge resultat och nästan hälften av den totala försäljning sker idag på nätet

Enligt företaget ska man nu ha drygt 500 000 produkter till salu på nätet, jämfört med 100 000 för ett år sedan.

– För ett år sedan offentliggjorde vi en plan för att i grunden förnya vårt företag. Nästan hälften av vår försäljning sker på nätet idag och vi måste tillgodose de behov som våra företagskunder ställer och vidta aggressiva åtgärder för att minska kostnaderna och öka effektiviteten, säger Ron Sargent, Staples styrelseordförande och vd.

Men Staples är inte den enda detaljhandelskedjan som känner av e-handels framfart. Amerikanska elektronikkedjan Radio Shack meddelade nyligen att de stänger 1 100 butiker inom kort.



Källor: Press, TechCrunch

Annons