Staples utmanar Amazon på ett personligt plan

Amerikanska Staples fortsätter att satsa på sin näthandel och verkar sugna på att ge Amazon en match. Nu meddelar företaget att man köpt upp mjukvaruföretaget Runa. En tjänst som hjälper e-handlare att öka försäljningen genom att göra shoppingupplevelsen på nätet mer personlig.

Staples, en av världens största återförsäljare på nätet, vill göra sin e-handel mer personlig. Butikskedjan har nu köpt upp mjukvaruföretaget Runa, en tjänst som kartlägger besökarens beteende i nätbutiken.

Baserat på informationen som samlas in skapas en unik profil och den insamlade datan används sen för att presentera produkter, reklam och annan marknadsföring som teoretiskt sett kan hjälpa till att öka försäljningen.

Annons

– Runa har en unik plattform och en enastående talang med erfarenhet av e-handel och e-marknadsplatser. Med Runa får vi tillgång till teknik som gör att vi kan hjälpa våra kunder på ett bättre sätt med personliga erbjudanden, produkter och leveranser, allt i realtid. Runa ger oss också möjlighet att utnyttja den expertis som finns inom teknik och e-handel i Silicon Valley-området, säger Staples vd, Ronald Sargen.

Avslutade samarbete med Amazon

De finansiella villkoren för affären har inte offentliggjorts men detta är Staples första stora förvärv av ett företag från Silicon Valley. Något som sannolikt betyder att man nu är ute efter att ge e-handelsjätten Amazon en match när det kommer till att sälja kontorsmaterial och relaterade produkter på nätet.

Det här är inte första tecknet på en växande rivalitet de båda giganterna emellan. Nyligen valde Staples att avsluta sitt samarbete med Amazon och kastade ut deras skåp, Amazon Locker, ur sina butiker.

Förhoppningen var att skåpen skulle locka in kunder i butiken när de ändå var på plats, men enligt Staples motsvarade samarbetet inte de förväntningar man haft. Men kanske kan det ha funnits ytterligare motiv bakom beslutet.

 

Källa: WSJ

Annons
Annons