Stardoll hotas med böter för digital direktreklam

Marknadsdomstolen förbjuder Spel- och ungdomscommunityn Stardoll från att använda sig av vissa uppmaningar och påståenden. Man tillåts inte heller marknadsföra sina produkter genom att skicka digital direktreklam till barn under 16 år. Skulle de bryta mot förbuden hotas de med vite på 1 miljon kronor.

Stardoll som erbjuder betalspel som riktar sig till barn, fick i början av förra året rätt i en tvist med Skatteverket angående att de flera gånger tvingats betala dubbel moms på sin försäljning. Domen i Marknadsdomstolen förra veckan gick däremot inte deras väg.

Domen förbjuder Stardoll att uppmana till köp av produkter på sajten och innehåller även ett förbud från att skicka digital direktreklam till barn och ungdomar under 16 år. Något Stardolls vd Mattias Miksche säger att man inte har gjort.

Annons

– Domstolen likställer oönskad direktreklam med inboxen i ett community där du själv är medlem och har loggat in, det är häpnadsväckande.

Mattias Miksche tror också att domen kan få långtgående konsekvenser för alla onlinespelbolag och även communities som Facebook.

– Vi sitter här och tar oss för pannan och undrar hur vi ska agera. Ska det verkligen vara förbjudet att sälja dataspel där man kan köpa saker inne i spelen, kan det verkligen vara meningen?

Principellt viktig dom

I domen förbjuder Marknadsdomstolen Stardoll att använda sig av vissa uppmaningar och påståenden som till exempel, ”köp”, ”köp fler”, ”uppgradera”, och ”innan det är för sent”. Om Stardoll skulle bryta mot något av förbuden väntar böter på 1 miljon kronor.

– Vi fälls för att vi skickar information om nya produkter till våra egna medlemmars inboxar, om inte föräldrarna har godkänt. Det måste innebära att alla som kan tänkas ha användare som är under 16 år, inte kan informera om nya produkter. Det skulle till exempel betyda att Angry Birds eller Word of Warcraft inte får informera om nya nivåer eller vapen till sina användare, eller att Facebook-användare under 16 år inte får ta emot några kommersiella meddelanden alls, säger Mattias Miksche.

Marknadsdomstolens dom kan inte överklagas och Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson säger att fallet är principiellt viktigt och att regler nu sätts för vad som är tillåtet.

– Det är glädjande att Marknadsdomstolen sätter ner foten. Det här rör sig om ett principiellt viktigt fall där det nu genom domen har satts en gräns för vad som är tillåtet på den här typen av mötesplatser där målgruppen är barn.

Källor: Dagens Media, SVT

Annons

Annons