Annons

Stark avslutning på året för den digitala mathandeln

Stark avslutning på året för den digitala mathandeln

2015-01-27 09:16

Svensken blir allt mer bekväm med att handla sin mat på nätet. Enligt nya siffror ökade livsmedelsförsäljningen på nätet med 52 procent under det fjärde kvartalet 2014. Sett till helåret landade tillväxten på 41 procent.

Svensk Digital Handel har tillsammans med HUI Research släppt sin rapport, D-food Index, för det fjärde kvartalet 2014. Efter ett starkt tredje kvartal blev det en ännu bättre avslutning på året för livsmedelsförsäljningen på nätet.

Under fjärde kvartalet ökade försäljningen av livsmedel online med 52 procent jämfört med samma period förra året, det högsta värdet under hela 2014. Sett till helåret landade tillväxten på 41 procent.
– Det beror sannolikt till viss del på att många valde att näthandla sin mat för att minska julstressen. Den starka helårsutvecklingen på 41 procent tyder på ett fortsatt starkt intresse hos konsumenterna som börjar bli allt mer vana och bekväma med att handla sina livsmedel online, säger Jonas Ogvall, VD på Svensk Digital Handel.

Fortsatt ökning under 2015

Försäljningen av middagslösningar ökade under fjärde kvartalet med 31 procent och försäljningen av lösplock ökade med 76 procent under samma period. Tar vi en titt på siffrorna för hela 2014 ökade middagslösningar med 25 procent och lösplock med 63 procent.
– Utsikterna för 2015 är goda. Den ökade mognaden hos både konsumenter och företag, den tekniska utvecklingen och nya leveransmöjligheter tyder på att vi kommer att se en stark utveckling även nästa år, säger Jonas Ogvall.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

Hennes e-handel sprängde miljonen - använder psykologi

"Svensk e-handel för kvinnor".

Annons
Annons
Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Sveriges första klimatneutrala e-handel ska nå 20 miljoner

Stora utmaningar - men lika stor potential.

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

Footway skalar upp rejält - behöver omedelbart öka lagret

“Tio gånger Footways nuvarande ordervolym”.

6000 säljare hoppar på <nobr>e-jättens</nobr> nya betallösning

6000 säljare hoppar på e-jättens nya betallösning

Har hanterat över en halv miljard dollar.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp <nobr>e-handeln</nobr>

30 år gammalt företag i konkurs - sköt upp e-handeln

Minusresultat i nio år.

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Apotekets e-handel står för nästan 10 procent

Resultatet sjönk.

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Sportamore omsatte en kvarts miljard under Q2

Tillväxt på 18 procent.

Annons
Annons
Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Nya rekord trots prissättningsfel och strejker

Bättre än Black Friday och Cyber Monday kombinerat.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta