Annons

Stark start för Apoteas miljözon: Pär Svärdson och Apotea har fått nog av skitiga lastbilar

Stark start för Apoteas miljözon: "Har tagit det till sig"

2019-04-04 16:09

Godkänt resultat på samtliga kontroller.

"En sorts konsumentmakt, fast från ett företag". Så har Apoteas vd Pär Svärdson beskrivit tanken bakom den miljözon som hans företag införde vid årsskiftet.

Enkelt förklarat innebär zonen ett förbud för vad e-handelsprofilen kallar "skitiga bilar" på Apoteas område. För att få leverera till företaget måste man köra med lastbilar som uppfyller vissa miljökrav, som till exempel fossilfritt bränsle.

LÄS ÄVEN: Apotea fyller sex år - inför miljözon i Morgongåva

- Det har gått bra! Vi har gjort några kontroller och de har klarat sig, säger Pär Svärdson om de första tre månaderna med den nya zonen.

Har flyttats till andra sträckor

Den som nu ser framför sig att Apotea har satt upp någon form av gränspassage runt lagret i Morgongåva får dock tänka om. Miljözonen har märkts upp med skyltar som säger att endast miljöklassade fordon är tillåtna på området, men det hela bygger i stort på att leverantörerna väljer att göra rätt för sig. Pär Svärdson jämför upplägget med hastighetsbegränsningar, som ju faktiskt går att bryta mot om man väljer att göra det. 

Nätapoteket har dock utfört en del stickprovskontroller och de har alltså fått gott resultat.

- Leverantörerna har tagit det till sig så det är jättekul, konstaterar Svärdson.

Pär Svärdson är dock väl medveten om att de lastbilar som inte längre levererar till Apotea förmodligen inte har tagits ur drift. De kör istället andra sträckor, vilket Apoteas vd själv har fått bekräftat från leverantörerna i fråga.

Annons
Annons

Vill uppmana fler att göra samma sak

Därför vill han gärna uppmana andra stora e-handelsaktörer att följa Apoteas exempel.

Har du fått någon indikation på att det är på gång?

- Nej, men vi väntar på det. Det är först när fler hänger på som det här kommer att göra någon skillnad.

Det låter inte som att det här har varit speciellt svårt för er att genomföra?

- Nej då, vi bara sa det till dem och då bytte de lastbilar.

Tuffare krav från 1 juli

När Apoteas miljözon togs i bruk vid årsskiftet fanns möjligheter för leverantörer att söka dispens för lastbilar i utsläppsklass Euro 5. Den 1 juli kommer det dock inte längre att vara möjligt. Från och med det datumet krävs det att lastbilarna klarar kraven för Euro 6, som alltså är en högre miljöklass, för att frakta varor till Apotea.

Men om någon skulle komma i en otillåten lastbil för att leverera varor till er, får de inte lasta av sakerna då?

- Då ringer jag till deras vd och säger att det beteendet inte är okej och att det företaget inte längre får vara leverantörer till oss om de fortsätter att göra så.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta