Annons

Starkare tillväxt för Cyber Monday än Black Friday

Starkare tillväxt för Cyber Monday än Black Friday

2018-11-26 11:59

Det mindre berömda syskonet levererar.

Betalbolaget Klarna rapporterar nu på förmiddagen att Black Fridays “mindre berömda syskon” visar stark tillväxt. Detta trots att endast hälften av konsumenterna sägs känna till dagen. De flesta ser dock förmodligen bara Cyber Monday som en fortsättning på Black Friday.

- När vi mätte temperaturen inför Black Friday och frågade våra kunder vad de tänkt handla passade vi även på att fråga om Cyber Monday. Trots att i stort sett alla kände till Black Friday, hade näst intill hälften aldrig hört om Cyber Monday, säger Klarnas expert på konsumentbeteende Viveka Söderbäck.

"Växer snabbare än Black Friday"

Nu på morgonen kunde Klarna dock se en stark ökning för årets Cyber Monday. Försäljningsökningen ska fram till klockan 08.00 nämligen ha klockat in på hela 42 procent, jämfört med Cyber Monday i fjol.

Annons
Annons
- Stark start på dagen! Det ser positivt ut för det mindre berömda syskonet, som än så länge växer snabbare än vad Black Friday (31 procent) gjorde detta år, meddelar Viveka Söderbäck.

Cyber Monday är dock fortsatt det lilla syskonet och under förra året så kom dagen upp i en tredjedel av den försäljningen som skedde under Black Friday.

- Försäljningen genom våra betalningslösningar under Cyber Monday 2017 motsvarade en tredjedel (34 procent) av försäljningen under Black Friday 2017. Bara två år tidigare, under 2015, var motsvarande siffra 57 procent, konstaterar Viveka Söderbäck.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta