Starkare tillväxt för Cyber Monday än Black Friday

Det mindre berömda syskonet levererar.

Betalbolaget Klarna rapporterar nu på förmiddagen att Black Fridays “mindre berömda syskon” visar stark tillväxt. Detta trots att endast hälften av konsumenterna sägs känna till dagen. De flesta ser dock förmodligen bara Cyber Monday som en fortsättning på Black Friday.

- När vi mätte temperaturen inför Black Friday och frågade våra kunder vad de tänkt handla passade vi även på att fråga om Cyber Monday. Trots att i stort sett alla kände till Black Friday, hade näst intill hälften aldrig hört om Cyber Monday, säger Klarnas expert på konsumentbeteende Viveka Söderbäck.

Annons

"Växer snabbare än Black Friday"

Nu på morgonen kunde Klarna dock se en stark ökning för årets Cyber Monday. Försäljningsökningen ska fram till klockan 08.00 nämligen ha klockat in på hela 42 procent, jämfört med Cyber Monday i fjol.

- Stark start på dagen! Det ser positivt ut för det mindre berömda syskonet, som än så länge växer snabbare än vad Black Friday (31 procent) gjorde detta år, meddelar Viveka Söderbäck.

Cyber Monday är dock fortsatt det lilla syskonet och under förra året så kom dagen upp i en tredjedel av den försäljningen som skedde under Black Friday.

- Försäljningen genom våra betalningslösningar under Cyber Monday 2017 motsvarade en tredjedel (34 procent) av försäljningen under Black Friday 2017. Bara två år tidigare, under 2015, var motsvarande siffra 57 procent, konstaterar Viveka Söderbäck.

Annons