Starkt tryck hos e-handlare när svenskarna får lön

Enligt en undersökning från Visa spenderar svenska konsumenter 40 procent mer på nätet vid löning, jämfört med månadssnittet.

Utöver att svenska konsumenter enligt Visas undersökning spenderar 40 procent mer än normalt precis när lönen kommit in på kontot, innebär löningsdagen också att svenskarna då gör 30 procent fler köp på nätet.

Fritid och underhållning i topp

Visa har även tagit fram siffror på vad vi spenderar pengar på den 25:e varje månad. I topp ligger fritid och underhållning, där 28 procent av alla onlineköp görs just den här dagen. Sedan följer detaljhandel med 20 procent av köpen och resor med 10 procent av köpen.

Annons

– När vi precis fått lön ser vi ett stort uppsving av onlineköp med kort. En anledning är en stabil ökning av automatiska kortdragningar, där alltifrån musiktjänster till bussbiljetter dras från kortet just på löningsdagen. Det är ett smidigt sätt att använda kortet online som allt fler upptäcker fördelarna med, såväl konsumenter som handlare, säger Christina Lind, Sverigechef på Visa Europe.

Siffrorna visar även att den 17 varje månad är den dag svenska konsumenter i snitt gör minst antal köp på nätet. Då sker hela 17 procent färre köp online än månadssnittet.

Till grund för undersökningen ligger Visa Europes egen kortdata från perioden augusti 2014 till och med juli 2015. 

Annons