Annons

Startskottet för e-handel i Facebook Messenger

Startskottet för e-handel i Facebook Messenger

2016-10-06 10:21

Facebook-handeln är här igen, fast inte på Facebook.

Världens största betalplattform meddelade igår att man nu släpper lös Facebook-handeln på riktigt. Fast då inte på Facebook utan i deras chatt-app Messenger.

E-handelsplattformen Shopify har tidigt omfamnat Facebooks uppvaktning av näthandeln. E-handlare på plattformen kan bland annat sedan tidigare integrera Messenger för kundtjänst.

Shoppa och chatta i realtid

Nu ska man kunna konvertera dessa kundtjänstsamtal till köp. Chatten blir helt enkelt en chatt-shop där man kan bläddra bland butikens varor och välja storlek och till slut köpa varan. Själva kassan ska vara Shopifys egen men den ska samtidigt vara helt integrerad i Messenger.

Annons
Annons
- Från och med idag kommer kunderna att kunna bläddra och köpa produkter i Messenger - samtidigt som de chattar med dig i realtid. Dina kunder behöver helt enkelt starta en konversation med dig för att sedan klicka på "Shop Now" för att få se ditt utbud. När de upptäcker något de älskar kan de köpa det med bara några få klick, skriver Shopify.

Kunderna kan sedan även få orderuppdatering och fraktstatus via Messenger. Allt ifrån köpprocessen till kundtjänst och statusuppdateringar kring ordern kan alltså skötas på samma ställe.

Att handla i chatt-appar ska vara ett mer utbrett fenomen i Asien men Shopify hoppas nu, tillsammans med Facebook, att det kan få luft under vingarna även i väst. Messenger-handeln är nu tillgänglig för alla Shopifys kunder i USA, Storbritannien, Kanada och Australien.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

Allt tuffare för cityhandeln - tillväxten flyttar till nätet

"Sällanköpshandeln är under press".

Annons
Annons
Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Inrego slog 300 miljoner - ska utomlands med ny plattform

Blev dags att byta ut egenutvecklad lösning.

Fraktjätte byter hämtningstid:

Fraktjätte byter hämtningstid: "Flexibilitet är livsviktigt"

Fler order beräknas komma iväg samma dag.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik

Paketskåp och drive-thru när Coop lanserar utlämning i butik

Pilottestas just nu i Göteborg och Falun.

Nytt superlager ska göra Jollyroom störst i Norden

Nytt superlager ska göra Jollyroom störst i Norden

I drift lagom till julhandeln.

Sålde falsk samedräkt - Partykungen i nytt blåsväder

Sålde falsk samedräkt - Partykungen i nytt blåsväder

"Jag trodde inte att man skulle behöva uppleva det här i Sverige år 2018".

Annons
Annons
Ännu ett pris till Apotea - har starkast varumärke

Ännu ett pris till Apotea - har starkast varumärke

6 000 konsumenter fick säga sitt.

Susanne Ehnbåge berättar om Lindex framtid

Helgläsning: Susanne Ehnbåge berättar om Lindex framtid

Nya super-vd:n i stor intervju om hur Lindex ska erövra den digitala världen och bli ett globalt märke.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta